بخشی از مطلب
مذاکرات اخیر در ارتباط با ایجاد شهرها و شهرستان های فشرده و پایدارتر به
تمرکزی دوباره بر روی مباحث تراکم ، بویژه تراکم مسکونی ، منجرگردید . بحث
اصلی این است که شهرهای فشرده می توانند کیفیتی بالای زندگی توام با کمینه
نمودن مصرف انرژی و منابع ، ارائه نمایند .
Llewelyn و Davis دسته ای از مزایای تراکم های بالاتر توسعه را پیشنهاد می کنند :
اجتماعی : پشتیبانی کنش های مثبت و کارا و متنوع ؛ بهبود طول عمر و دسترسی به خدمات جامعه
اقتصادی : افزایش طول عمر اقتصادی توسعه و تامین صرفه جویی های زیر ساختی ( مانند پارکینگ زیر زمینی ماشین )
حمل و نقل : حمایت از حمل و نقل عمومی و کاهش سفر با خودرو و تقاضای پارکینگ
محیطی : افزایش بازدهی انرژی ؛ کاهش مصرف منابع ؛ تولید کمترآلودگی ؛ حفظ و
تأمین بودجه برای نگهداری فضای باز عمومی ؛ کاهش تقاضای کلی برای زمین جهت
توسعه و ساخت و ساز.
جدول 8.2- سه ترکیب فضایی شکل شهر را نشان می دهند : یک بلوک تک محور و
منفرد ، طرح خیابان کشی سنتی و بلوک محاط بر یک فضای باز . همه تراکم مشابه
( 75 نفر در هر هکتار) ولی چیدمان متفاوتی از فضای خصوصی و عمومی دارند .
تراکم و شکل شهر
توسعه مرتفع ( بلند مرتبه سازی) در فضای باز
بدون باغ های خصوصی و امکانات رفاهی ضعیف در دسترس مستقیم و آماده برای ساکنین
بدون ارتباط مستقیم بین ساختمانها و خیابان های اطراف
عرصه ی وسیعی از فضای باز نیازمند مدیریت و مراقبت
طرح خیابان کشی با مساکن 3-2 طبقه
باغچه های جلویی و پشتا
جبهه خیابان پیوسته برای تبیین و تعریف فضای همگانی
الگوی واضح فضای همگانی شکل گرفته توسط خیابان ها
کمینه شدن پتانسیل فضاهای گروهی در اثر تراکم سایت بالا
بلوک محاط شهری
امکان حضور ارتفاع و ترکیب فضایی مختلفی از ابنیه پیرامون
چیدمان ساختمانها در اطراف فضای باز منظر سازی شده
توانایی فضای باز برای در بر گرفتن امکانات و تسهیلات همگانی و عمومی
امکان توزیع تسهیلات و امکانات عمومی و تجاری در طول طبقه هم کف با حفظ جبهه خیابان فعال
فضای مهیا برای کاربری هایی چون باغچه های پشتی ، عرصه های عمومی یا پارک
و....