یک
گروه دیگر از موزه ها باقی می ماند که باز هم شباهتهایی به موزه های هنر
معاصر دارند اما به وضوح از آنها متمایزند که عبارتند از: گالریهای هنری
تحت مدیریت بخش خصوصی و مراکز دولتی هنر معاصر. اگرچه هدف ما در این کتاب
اوجهای پیچیدگی و اهمیت نمایانگر نمونه ها، با نگرش به موزه های بزرگ ملی و
مجتمعهای فرهنگی بوده، به همان نسبت باید نقطه مقابل را در نظر بگیریم
یعنی آن فضاهای کوچکتر که با جدیدترین آثار هنری، آنچه "مواد موزه ای" نشده
اند تماس برقرار می نمایند. گرچه این چنین فضاهایی کاملاً موزه نیستند،
فقط یک گام با موزه شدن فاصله دارند، به همین علت این امکان را فراهم می
کنند که به تجربه کردن راه حلها بپردازیم و رابطه های فضایی را که به نسبت
موزه از آزادی بیشتری برخوردارند، ارائه کنیم. راه حلهایی که ممکن است در
دراز مدت برای خود موزه مورد استفاده قرار گیرد. در اینگونه فضاها اثر هنری
در تعامل آزادانه با فضا بوده و موجب فراتر رفتن از حدود آن می شود و به
تغییر آن می پردازد. این گالریها و مراکز هنری تصویری را از آنچه موزه ها
در آینده خواهند بود به ما ارائه می دهند. زیرا رابطه باز و فعال و فشرده
ای را بین آثار هنری و فضا نشان می دهند.
فهرست مطالب
اهداف موزه
مهم ترین نکات در طراحی موزه
عمده فعالیتهای موزه
انواع موزه
ضوابط و معیارهای طراحی موزه
تعریف وشرح عملکرد های موزه
گردش و مسیر حرکت در نمایشگاه
سیرکولاسیون موزه ها:
ساختار عمومی گالریها
نور پردازی گالری ها
نورپردازی جانبی( افقی )
نورپردازی مصنوعی
شرایط مهم نورپردازی:
انتخاب منبع نور
کنترل نور به روی اشیای حساس:
مصالح و رنگ:
کف
کتابخانه
چایخانه یا کافه تریا:
انبار
بخش اداری
آمفی تئاتر
فضای سبز
تنظیم شرایط محیط
شرایط محیط
تهویه مطبوع
آکوستیک
حریق
نمونه های پربازدید موزه های جهان
لابی ورودی مجموعه زیرزمین موزه لوور
فضاهایی که خود موزه هستند.
استفاده از نور طبیعی روز بصورت جانبی
برنامه فیزیکی
بخش بندی موزه هنر و معماری
جدول برنامه فیزیکی لابی و زیر
غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری
جدول سایت اداری
سالن های اصلی موزه
جدول گالری های نمایش آثار هنری
جدول اجتماعات و همایش
کلاس – آتلیه و کارگاه های آموزشی
کتابخانه
جدول خدمات
متراژ کلی فضاها