معماری www nbpars.ir 09128380245

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری بیمارستان کودکان مفید تهران

تاریخ ایجاد 03/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 55 اسلاید   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری بیمارستان کودکان مفید تهران
 
در همان روزگاری که بیمارستانهای ایرانی رو به ویرانی و نابودی نهاده بود، برخی ار دولتهای اروپایی که در پی گسترش نفوذ خود در سواحل خلیج فارس و اقیانوس هند بودند، به طور مستقیم یا به وسیله شرکتهای بازرگانی و خدماتی هیئتهای مذهبی وابسته به خود، در شهرهاو سواحل ایران بیمارستانهایی پی افکندند. تأسیس این بیمارستانها، را ، گرچه در اغاز کوچک بودند و از سوی ساکنان محلی با استقبال چندانی روبرو نشدند، باید سرآغاز ورود طب اروپایی به ایران دانست. آشکار است که مدیریت این مراکز درمانی در دست پدید‌آورندگان آنها بود و غالباً هزینه‌های آنها را نیز همانها تأمین می‌کردند. نخستین بیمارستان میسیونری در ایران را قبل از اشغال جزیره هرمز به وسیله نیروهای مشترک ایرانی – انگلیسی در 1032 / 1622، پرتغالیها در آن جزیره ساختند. این بیمارستان که میسری کوردیا  نام داشت و زیر نظر راهبان فرقه آوگوستین اداره می‌شد، خدمات خیریه و عام المنفعه بسیار انجام داد. جان فرایر  ، پزشک کمپانی هند شرقی ، در اواخر روزگار صفویان در 1088 / 1677 در دهکده کوچکی نزدیک بندر گمبرون (بندرعباس) دو بیمارستان زیبا و پاکیزه دیده است. یکی از این دو بیمارستان را هلندیها و دیگری را یک بانکدار هندی در خدمت کمپانی هند شرقی، بنا کرده بودند. (الگود، ص 399) . این کمپانی در بسیاری از بنادر مهم خلیج فارس قرنطینه‌ها و بیمارستان کوچکی در گمبرون گشود که ریاست آن را دکتر فوربز  به عهده داشت. ظاهراً بیمارستان بصره یکی از مهمترین مراکز درمانی کمپانی بود که پس از قصد کریم خان زند بر حمله به بصره، به بوشهر منتقل شد (همان ، ص 408 ، 431) . پس از آنکه دولت انگلستان رسماً به جای کمپانی، نفوذ خود را در منطقه گسترش داد، نمایندگیهای سیاسی این کشور اداره بیمارستانها را به عهده گرفتند. در اوایل سده سیزدهم / اواخر سده هجدهم نیز، «نمایندگی مقیم» دولت انگلستان در بوشهر بیمارستانی تأسیس کرد (رایت، ص 122) . شرکت تلگراف هندواروپایی  که در دست انگلیسیان بود، در برخی از نواحی ساحلی خلیج فارس درمانگاه و داروخانه تأسیس کرد. قرنطینه‌های مرزی انگلستان در بنادر ایران از جمله مراکز درمانی شایان ذکر در اوایل تأسیس بیمارستانهای نوین در ایران به شمار می‌روند. این قرنطینه‌ها در بنادری که اصولاً دارای بیمارستان و پزشک نبودند، خدمات مهمی انجام می دادند و در کنار وظایف خویش به مداوای بیماران محلی، بویژه بینوایان، می‌پرداختند (سدید السلطنه، ص 169).
روسها نیز که در سواحل شمالی کشور در تکاپوی ایجاد منطقه نفوذ بودند، نخستین بیمارستان را در 1264 / 1848 برای ملوانان خویش تأسیس کردند و امتیاز ایجاد بیمارستان دیگری را در استرآباد به دست آوردند (الگود، ص512؛ تیموری، ص269 – 273) . با اینهمه، تأسیس اینگونه بیمارستانها موجب گسترش بیمارستانهای نوین در ایران نشد. حتی با آنکه در روزگار فتحعلی شاه قاجار، پزشک هیئت ژنرال گوردن فرانسوی نیز در پایتخت درمانگاهی تأسیس کرد (الگود، ص441) باز تأسیس رسمی بیمارستانهای جدید در ایران از روزگار ناصرالدین شاه آغاز شد. 
در 1288، حسین خان مشیرالدوله سپهسالار، ناظم الاطبای نفیسی را مأمور کرد تا نخستین بیمارستان ایرانی را به سبک جدید در تهران احداث کند. این بیمارستان در خیابانی خارج از شهر، [ که سپس به خیابان مریضخانه نامبردار شد] تأسیس شد (نفیسی، ص 19 – 20) همو در مشهد نیز به دستور سپهسالار بیمارستانی به سبک جدید ساخت که به دارالشفا موسوم شد و تا مدتها یگانه بیمارستان مشهد بود (حکیم‌الممالک، ص259؛ نفیسی، همانجا) در 1300 دکتر جوزف کوچران، عضو میسیون امریکایی در ارومیه ، بیمارستانی به نام وست مینستر در آن شهر پی افکند و در همانجا به آموزش پزشکی پرداخت (ایرانشهر، ج2، ص1449) . نخستین بیمارستان امریکایی تهران، که مرکز آموزشی نیز بود در 1272ش / 1311 افتتاح شد و تا 1320 ش به کار ادامه داد. در این سال به علت بروز جنگ و کمبود پزشک از فعالیت بازماند (همان، جندی شاپور 2، ص 1449 – 1450) . ولی مدتی بعد کار خود را از سر گرفت که تا اواخر 1357 ش، سال پیروزی انقلاب اسلامی، در اداره آمریکاییهابود.
میسیون انگلیسی وابسته به «انجمن مبلغان مسیحی لندن» نیز فعالیتهای پزشکی خود را به سبب توجه دولت انگلیسیان به جنوب ایران، در این منطقه از کشور گسترد و بیمارستانهایی ویژه مردان و زنان در اصفهان و کرمان و یزد و شیراز بنا کرد که نخستین بیمارستانهای آن شهرها بود (رایت، ص118 – 122). نخستین بیمارستان میسیونری ، در جلفا محل ارامنه این شهر ، تأسیس شد و در 1312/ 1894 با ورود دکتر کار  به این بیمارستان دوره جدیدی در فعالیت آن آغاز گردید. همچنین خانم ماری برد  دو درمانگاه در دو منطقه اصفهان تأسیس کرد که بزودی به فعالیت آنها پایان دادند (الگود، ص 534) پس از تأسیس مرکز مبلغان مسیحی در محوطه وسیع انجمن در 1314 بیمارستان و داروخانه ای و سپس بیمارستانی برای زنان تأسیس کردند. از آن پس این میسیون در 1316 در یزد و در 1319 در کرمان، بیمارستانهایی ساختند ، آنگاه در 1303 ش در شیراز به سرمایه محمد حسین نمازی، زایشگاهی بنیان کردند که سپس با همکاری اداره تلگراف هند و اروپایی به بیمارستان بزرگی تبدیل شد («جهان اسلام»  ، ص 182). در 1304 ش، دکتر کار (  سطور پیشین) بیمارستان مرسلین را در شیراز بنیان نهاد (کاظمی، مصاحبه مورخ 3 مرداد 1379) با این همه ، به نظر می‌رسد که در آغاز مردم بومی از این بیمارستانها استقبال نکرده باشند، حتی مردم اصفهان اجازه ندادند که این میسیون در محلات مسلمان نشین شهر بیمارستان زنان و مردان ، قطعه زمین بزرگی اعطا کرد. در این بیمارستانها دانشجویان به آموختن فنون پزشکی می‌پرداختند و سپس دولت ایران حتی در 1333 سهمی از بودجه دولتی در اختیار بیمارستان اصفهان گذاشت (الگود، ص 535) میسیون امریکایی همچنین در 1321 به وسیله دکتر فانک  در همدان بیمارستانی بنا نهاد که در 1335 توسعه یافت. در 1323 نخستین «مجلس حفظ الصحه» دولتی در تهران تشکیل شد و نظامنامه‌ای مبنی بر تأسیس قرنطینه‌هایی در بنادر ایران، آبله‌کوبی، ایجاد بیمارستان ویژه زنان و کودکان برای آن نوشته شد، (ایرانشهر، ج2، ص1404) و مدیریت پاره‌ای از بیمارستانهای خارجی به دولت ایران منتقل گشت. میسیون روسیه در زمینه تأسیس بیمارستان در ایران فعالیت چندانی نداشت. به کوشش نیکیتین، کنسول روسیه تزاری، هیئتی برای مبارزه با وبای 1915 میلادی به شهر فرستاد و رئیس آن، دکتر کاش، بیمارستانی در انجا تأسیس کرد. این بیمارستان تنها مؤسسه ای بود که از سوی میسیون ارتدوکس پشتیبانی می‌شد (تمدن، ص 243 – 244) .
نخستین بیمارستان «تهران» به مساعدت آلمانیها در آغاز برای قشون تأسیس شد تحت سرپرستی دکتر پولاک  و دکتر شلیمر  بود (رایت، ص 126 – 127؛ الگود، ص 512). این بیمارستان که بعدها به «دولتی» و «شاهنشاهی» موسوم شد ، پس از مدتی به چنان وضعی درآمد که آن را گورستان زنده‌ها نامیدند (سرنا، ص 135) مریضخانه دولتی دوازده سال پس از تأسیس در اختیار مردم قرار گرفت و برای ارتش بیمارستان دیگری ساخته شد (الگود، همانجا) که چندی بعد مظفرالدین شاه از ایلبرگ  ، پزشک سفارت آلمان، خواست که آن را تجدید سازمان کند. بیمارستان دولتی زیر نظر این پزشک توسعه یافت و وی همچنان در آنجا مشغول به کار بود تا در محرم 1334 / نوامبر 1915 که هیئتهای نمایندگی دول متحد تهران را ترک کردند، ایلبرگ هم از ایران رفت و ریاست بیمارستان به دکتر لقمان الممالک، پزشک شاه، واگذار شد (همان، ص 546) ، اما اوضاع این بیمارستان به سبب شعله ور شدن جنگ اول اول جهانی و واگذار شدن بخشی از آن به روسها ، دستخوش پریشانی شد، تا آنکه در 1337 دولت ایران موافقت کرد که انگلستان دو پزشک به بیمارستان اعزام کند و آن را از کمکهای مالی خود بهره‌مند سازد. 
بر اساس این توافق ، دکتر نلیگان  پزشک سفارت انگلستان و دکتر اسکات   رئیس بخش پزشکی اداره تلگراف هنداروپایی (رایت، همانجا) و سه پزشک ایرانی به نامهای لسان شمس معروف به لسان الحکما، میرزا محمد خان علائی و موسی خان، به عنوان نخستین پزشکان آنجا، مشغول به کار شدند، (الگود، ص 546 – 548). 
این بیمارستان بزودی به بیمارستان «انگلیسی» معروف شد (رایت، ص 127) در 1301 ش / 1922 که اوضاع سیاسی بر ضد انگلستان و نفوذ آن در ایران جریان داشت، دولت انگلستان از کمک مالی به بیمارستان سر باز زد و از شرکت نفت ایران و انگلیس خواست که نگهداری آن را بر عهده گیرد و بیمارستان زیر نظر پزشکان انگلیسی و ایرانی به کار ادامه داد (الگود، ص 554). 
 
 
فهرست:
تاریخچه بیمارستان
معرفی بیمارستان کودکان مفید
بررسی سایت مجموعه
موقعیت جغرافیایی-دسترسی های اصلی و فرعی
بررسی ورودی اصلی بنا
تحلیل فرم ساختمان
راهنمای طبقات
فضاهای طبقات مختلف بیمارستان مفید
بخش های بستری مرکز پزشکی آموزشی و درمانی کودکان مفید
تعداد تخت در هر بخش
بررسی بخش درمانگاه و کلینیک
بررسی اورژانس بیمارستان مفید
بررسی اتاق عمل
معرفی بخش بستری – بخش غدد
معرفی بخش بستری – بخش ریه
معرفی بخش بستری – بخش PICU
پاراکلینیک های مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید
بررسی فضاهای داخلی
بررسی طبقه همکف ساختمان شماره 2 (ساختمان اصلی)
بررسی راهرو
مقایسه راهرو بیمارستان مفید با بیمارستان کودکان آلبرتا- کانادا
بررسی فضای انتظار
مقایسه فضای انتظار بیمارستان مفید با بیمارستان کودکان اولینا-لندن
بررسی مهد کودک
مقایسه فضای بازی و مهد بیمارستان مفید با بیمارستان کودکان نیومورز - فلوریدا
بررسی بخش NICU(مراقبت ویژه نوزادان)
مقایسه  اتاق بیمار در بیمارستان مفید با بیمارستان کودکان فونیکس آریزونا-آمریکا
بررسی بخش آندوسکوپی، کلونوسکوپی و مانومتری
بررسی مرکز تحقیقات گوارش، کبد و تغذیه کودکان
پاویون پزشکان
اتاق پرسنل
سالن جلسات
تغذیه و سلف سرویس
بررسی غذاخوری بیمارستان مفید با بیمارستان کودکان نیومورز - فلوریدا
مرکز مهارت های بالینی (Skill Lab)
معرفی و برررسی کتابخانه بیمارستان
سایت کتابخانه
سالن همایش ها
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی و تحلیل , معماری بیمارستان ,کودکان مفید تهران ,بیمارستان مفید, تحلیل بیمارستان , درمانگاه مفید, بیمارستانهای تهران, نمونه داخلی, پاورپوینت و نقشه , پلان بیمارستان مفید, تصاویر, بیمارستان کودکان ,تعداد تخت در هر بخش ,بررسی بخش درمانگاه و کلینیک ,بررسی اورژانس بیمارستان مفید ,بر,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری بیمارستان کودکان شفیع زاده امیرکلا
پاورپوینت بررسی بیمارستان پایمیو فنلاند اثر آلوار آلتو
دانلود بررسی بیمارستان طرح4 معماری پاورپوینت
دانلود بررسی عملکرد در بیمارستان پاورپوینت
دانلود بررسی مطالعات بیمارستان پاورپوینت
دانلود تحلیل و بررسی بیمارستان امام خمینی سنقرپاورپوینت
دانلود بررسی ضوابط طراحی رادیولوژی پاورپوینت
دانلود بررسی برنامه فیزیکی بخش زنان و زایمان پاورپوینت
دانلود بررسی تحقیق کامل مرکز فوق تخصصی درمانی کودکان سرطانی ،word
دانلود بررسی بیمارستان لاله ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی هفت نمونه موردی بیمارستان کودکان خارجی
دانلود بررسی وتحلیل 5 بیمارستان و فوریت های پزشکی و اورژانس،پاورپوینت
دانلود بررسی نمونه موردی بیمارستان میلاد تهران ،پاورپوینت
دانلود بررسی طرح ۴ درمانگاه عمومی پاورپوینت
دانلود بررسی نمونه فوریت های پزشکی(Hospital)پاورپوینت
دانلود بررسی نمونه های خارجی بیمارستان پاورپوینت
پاورپوینت بررسی اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان
پاورپوینت بررسی معماری داخلی مطب دندانپزشکی
دانلود بررسی اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان پاورپوینت
پاورپوینت بررسی تحلیل معماری چهار نمونه بیمارستان داخلی و خارجی


  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری بیمارستان کودکان شفیع زاده امیرکلا

تاریخ ایجاد 03/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 34 اسلاید   قیمت: 6700 تومان     تعدادمشاهده  5



کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت , بررسی و تحلیل ,معماری بیمارستان , کودکان شفیع زاده امیرکلا ,بیمارستان امیرکلا, بیمارستان شفیع زاده, بیمارستان کودکان بابل, تحلیل بیمارستان شفیع زاده, پاورپوینت بیمارستان امیرکلا, نقشه و تصاویر , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری بیمارستان کودکان مفید تهران
پاورپوینت بررسی بیمارستان پایمیو فنلاند اثر آلوار آلتو
دانلود بررسی استاندار بیمارستان و نمونه ها طرح4 معماری پاورپوینت
دانلود بررسی بیمارستان طرح4 معماری پاورپوینت
دانلود بررسی عملکرد در بیمارستان پاورپوینت
دانلود بررسی مطالعات بیمارستان پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل بیمارستان لاله تهران پاورپوینت
دانلود تحلیل و بررسی بیمارستان امام خمینی سنقرپاورپوینت
دانلود بررسی بیمارستان و تعریف فضاهای آن
دانلود بررسی ضوابط طراحی رادیولوژی پاورپوینت
دانلود بررسی مطالعات بیمارستان پاورپوینت
دانلود بررسی آزمایشگاه کلینیکی پاورپوینت
دانلود بررسی آشنایی با تاسیسات و تجهیزات مکانیکی بیمارستان پاورپوینت
دانلود بررسی برنامه فیزیکی بخش زنان و زایمان پاورپوینت
دانلود بررسی تحقیق کامل مرکز فوق تخصصی درمانی کودکان سرطانی ،word
دانلود بررسی بیمارستان لاله ،پاورپوینت
دانلود بررسی ریز فضاهای بیمارستان ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی هفت نمونه موردی بیمارستان کودکان خارجی
دانلود بررسی وتحلیل 5 بیمارستان و فوریت های پزشکی و اورژانس،پاورپوینت
دانلود بررسی نمونه موردی بیمارستان میلاد تهران ،پاورپوینت


  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰



پاورپوینت بررسی آب بند و انواع آن

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 50 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  2


بخشی از مطلب
مهندسان برای کاستن از احتمال گسیختگیها ناشی از عملکرد آب زیرزمین، همواره درصدد اند تا بخش در حال حفاری را آبکشی و خشک نمایند. البته باید توجه داشت که کنترل نیروهای ناشی از نشت آب هم می‌تواند به همان اندازه در جلوگیری از گسیختگی موثر واقع شود. روشهای متنوعی را که برای کنترل نشت و فرار آب زیرزمینی وجود دارد، می‌توان به سه دسته عمده تقسیم کرد که عبارتند از: آب بندها و موانع، سیستمهای آبکشی، زهکشها، صافی‌ها (فیلترها).
آب بندها و موانعی را که بر سر راه جریان آب ایجاد می‌شود، می‌توان به سه دسته آسترها و پوششها، دیوارها و تزریق تقسیم کرد.
آسترها و پوششها 
آسترها و پوششها به صورت لایه‌ای نفوذ ناپذیر اجرا می‌شوند و دارای انواع زیراند:
تعبیه ورقه‌ای از رس که در بستر دریاچه (به سمت سراب) ایجاد می‌شود و وظیفه آن افزایش مسیر افقی جریان آب در زیر زمین و در نتیجه کاهش فشار آب و میران نشت آن در پاشنه پایاب سد است.
یک لایه (آستر) رسی یا پلاستیکی که برای جلوگیری از فرار آب از مخزن یا نشت سیالات از حمل تجمع زباله‌ها اجرا می‌شود. 
دیوارها Walls 
بسیار متنوع بوده و مهمترین انواع آن را به نحو زیر می‌توان خلاصه کرد. 
دیوار خاکی متراکم شده 
این دیوارها می‌توانند به عنوان یک خاکریز همگن برای سد، به صورت یک هسته در داخل سد یا ترانشه‌ای در پی سد، که هسته آن با رس پر شده باشد، اجرا شوند. 
دیواره های بتنی 
این نوع دیوار معمولا در حفاری پی ها یا به عنوان پوشش داخل تونلها، مخصوصا در جاهایی که جلوگیری دایم از نفوذ آب لازم باشد، بکار می‌روند. در سدها برای جلوگیری از فرار آب از زیر سد، دیوار بتنی قایمی را از پایینترین قسمت سد تا لایه‌های نفوذ ناپذیر احداث می‌کنند. 
دیوار با شمعهای صفحه‌ای 
این نوع دیوار، که با راندن شمعهای صفحه‌ای به داخل خاک ایجاد می‌شود، موقعی از کارایی خوبی برخوردار است که قفل و بست بین صفحات کامل باشد و این مسئله‌ای است که در زمینهای دارای قلوه سنگ و قطعات درشت تر یا حاوی مواتع دیگر به خوبی امکان پذیر نیست. با افزایش طول شمعها، امکان خم شدن آنها در خلال راندن وجود دارد. این نوع دیوار تا حدی می‌تواند از نفوذ آب جلوگیری کند. این دیوار را معمولا برای نگاهداری دیواره بخشهای حفاری شده بکار می‌برند. در خاکهای با زهکشی آزاد، دیوار باید همراه با یک سیستم آبکشی باشد تا فشار جانبی وارده از زمین و آب به دیوار شمعی کاهش یابد. 
دیوارهای گلی 
دیوارهای گلی و ترانشه‌های پر شده از گل به عنوان عاملی کارآمد برای جلوگیری از نشت آب در پی سدها، حفاریهای باز، حفاری تونلها و سیستمهای کنترل آلودگی، روز به روز مصرف بیشتری پیدا می‌کنند. روش احداث این دیوارها به جز در تونلها، به این ترتیب است که ابتدا یک ترانشه حفر می‌شود و برای اینکه دیوارهایی ترانشه در طول حفاری ریزش نکند، داخل آن را با گل روانی از بنتونیت پر می‌کنند. در پایان حفر ترانشه، این گل روان با موادی که بتواند یک دیوار دایمی و نسبتا غیرقابل تراکم و نفوذ ناپذیر را بسازد، تعویض می‌شود. 
دیوار دیافراگمی 
بتنی نوع سازه دایمی است که توسط تکنیک ترانشه‌های حاوی گل روان ایجاد می‌شود. به این منظور قطعه‌ای از ترانشه تا عرض 7 متر را تا عمق دلخواه حفر می‌کنیم. در مرحله بعد یک شبکه (جوشن) فولادی پیش ساخته به داخل آن رانده می‌شود. در کلیه مراحل حفاری و راندن شبکه فولادی، ترانشه توسط گل روانی که داخل آن ریخته می‌شود، از ریزش محفوظ می‌ماند. در مرحله بعد گل روان توسط بتن جایگزین می‌شود و پس از گرفتن بتن، قطعه بعدی اجرا می‌شود. 
دیوارهای یخی 
این دیوارها که با یخ زدن بخشی از زمین اشباع شده ایجاد می‌شوند به عنوان عامل موقتی در جلوگیری از نشت آب در حفاریهای باز، تونلها و شفتها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش بیش از همه در رسوبات ضخیم ماسه‌ای و لایه‌ای اشباع شده و یا در جاهایی که مواد سازنده گل روان ممکن است منابع آب را آلوده سازد، بکار می‌رود. از دیوارهایی یخی سالهاست که در معادن و برای احداث چاههایی قایم (شفتها) تا عمق 300 متر استفاده شده است.
این روش پرهزینه و وقتگیر است و معمولا یک تاخیر 6 ماهه در کار را باعث می‌شود. علاوه بر آن باید دقت زیادی در اجرای آن بشود. زیرا حتی یک جریان کوچک آب از میان دیوار به داخل بخش حفاری شده می‌تواند فاجعه آمیز باشد. بر اثر یخ زدن ممکن است تورم قابل ملاحظه‌ای نیز در خاکهای سطحی اطراف ساختگاه بوجود آید که پس از آب شدن یخها می‌تواند با فروریزش زمین همراه شود. مقدار تورم و فروریزش متعاقب آن وابسته به نوع مواد واقع در نزدیک سطح زمین است. 
تزریق 
تزریق دوغاب به داخل خاکهای نفوذ پذیر و سنگ، روش رایج و دایمی برای جلوگیری از جریان آب زیرزمینی است. البته در اغلب موارد دیواری که به این ترتیب بوجود می‌آید کاملا نفوذ پذیر نیست. از تزریق همچنین برای افزایش مقاومت سنگ و خاک سود جسته می‌شود. دوغابها متنوع اند و می‌توانند ترکیبی از سیمان، سیمان و خاک یا مواد شیمیایی باشند. انتخاب نوع دوغاب به تخلخل سازندهای زمین شناسی، سرعت جریان آب و مقاومت فشاری نهایی بخشهای تزریق شده بستگی دارد.
بطور کلی دوغابهای ماسه - سیمان برای بستن حفره‌های بزرگ و شکستگیها و دوغابهای رس و سیمان پرتلند برای بستن شکستگیهای نسبتا کوچک و خاکهای دانه درشت بکار می‌روند. به منظور کنترل جریان آب زیرزمینی، حفر رشته منفردی از گمانه‌ها و تزریق در آنها اغلب کافی است. پرده تزریق را می‌توان با افزودن رشته‌های دیگری از گمانه‌های تزریق شده ضخیم تر نمود. در سنگهای شکافدار یا جاهایی که جریان زیاد است، موفقیت عملیات تزریق کمتر است.
کلیات
سد مخزنی ماکو (بارون) در 12 کیلومتری جنوب شهرستان ماکو، بر روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون احداث شده است. رودخانه زنگماری که سد مخزنی ماکو بر روی آن احداث شده است از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد و نهایتا در شهرستان پلدشت به رودخانه ارس می پیوندد. وجود دشت حاصلخیز پلدشت در پائین دست سد، این امکان را بوجود آورده تا بهره برداری از آب سد بالغ بر 15 هزار هکتار از این اراضی از آب کشاورزی مطمئن بهره مند گردد.
مشخصات سد
سد مخزنی ماکو از نوع سد خاکی، با هسته رسی، طول و عرض تاج سد به ترتیب 350 متر و 10 متر است. ترازهای تاج و حداقل پی سد به ترتیب 1699 متر و 1621 متر از سطح دریا می باشد. حجم کل خاکریز 000/430/1 متر مکعب، حجم فیلتر مصرفی در حدود 80000 متر مکعب، حجم هسته نفوذ ناپذیر (هسته رسی) 150000 متر مکعب، حجم پوسته و سنگ چین بالا دست 35000 متر مکعب و حجم پوسته محافظ پائین دست 36000 متر مکعب، است. ضخامت سد در تاج. کف آن به ترتیب 10 متر و 350 متر می باشد.
زمین شناسی
محل سد بر روی یال شمالی طاقدیس قرار دارد که در هسته آن رسوبات دوئین، پرمین نمایان گشته اند. شیب لایه ها حدود 80 درجه و امتداد آن با رودخانه زاویه أی حدود 45 درجه می سازد. مهمترین شکستگی محل سد، گسلی در پائین دست آن است که رسوبات اولیگومیوسن را از تپه های دوئین، پرمین فوق الذکر جدا می سازد. بعیر از گسل مزبور شکستگی مهمی در محل سد به چشم نمی خورد.
مشخصات سازه های جنبی
سد ماکو دارای سازه های جنبی با مشخصات زیر می باشد: سرریز اضطراری: سرریز در تکیه گاه سمت چپ و از نوع تونلی با شفت مایل قرار دارد که در انتها به یک پرتاب کننده جامی شکل منتهی می شود. این سرریز قادرست که جریان (پس از پخش سیل ده هزار ساله با حداکثر دبی حظه أی 2540 متر مکعب بر ثانیه در مخزن) با دبی 600 متر مکعب بر ثانیه را تخلیه نماید.
تخلیه کننده ها: تخلیه کننده تحتانی با دبی 5/94 متر مکعب بر ثانیه و آبگیری آبیاری با دبی 20 متر مکعب بر ثانیه در تکیه گاه راست پیش بینی شده است. قطر لوله آبیاری و تخلیه کننده عمقی به ترتیب 2 متر و 5/4 متر می باشد.
بارون (ماکو)    نام سد    آذربایجان غربی    نام سازمان
1366    سال شروع ساخت    خاکی با هسته رسی    نوع سد
آذربایجان غربی    محل سد - استان    1374    سال شروع بهره برداری
خزر    نام حوضه آبریز اصلی    ما کو, 32    نزدیکترین شهر و فاصله از آن به کیلومتر
زنگمار-بارون چای    نام رودخانه    زنگمار    نام حوضه آبریز فرعی
78    ارتفاع از پی - متر    74    ارتفاع از کف - متر
10    عرض در تاج - متر    210    طول تاج - متر
        32    عرض در پی - متر
12500    سطح زیر کشت - هکتار    122    MCM - حجم آب قابل تنظیم سالیانه
0    ظرفیت نیروگاه - مگاوات    150    MCM - حجم کل
آ زا د    نوع سرریز    136    MCM - حجم مفید
 
سد کرخه
بدنه سد 
● مشخصات بدنه سد 
نوع: خاکی با هسته رسی
حجم کل بدنه سد: 5/32 میلیون مترمکعب
تراز تاج سد: 234 متر از سطح دریا
ارتفاع سد از پی: 127 متر
طول تاج سد: 3030 متر
عرض تاج سد: 12 متر
حداکثر عرض سد در پی: 1100 متر
حجم مصالح پوسته: 6/19 میلیون مترمکعب
حجم مصالح هسته: 65/3 میلیون متر مکعب
حجم خاکبرداری بدنه و سرریز: 15/9 میلیون مترمکعب
شیب پوسته بالادست از رقوم 234 تاج سد با شیب 25/2: 1 تا رقوم 192 و در این رقوم برمی به عرض 10 متر ایجاد و سپس با شیب 25/2: 1 تا رقوم 163 و در این رقوم برمی بطول 30 متر و سپس با شیب 5/2: 1 که شیب پوسته بالادست فرازبند می باشد به پی می رسد. (قابل ذکر است که پوسته بالادست از رقوم 234 تا رقوم 192 دارای پوشش ریپ راپ و از رقوم 192 تا 163 و همچنین تا رقوم 140 دارای پوشش خاک سیمان میباشد)
شیب پوسته پایین دست بدنه در مقطع عرضی کیلومتر 400+1 از رقوم 234 تاج سد با شیب 8/1: 1 تا رقوم 200 و در همین رقوم برمی به عرض 5 متر سپس با همین شیب تا رقوم 170 به برمی به عرض 84 متر و سپس با شیب 8/1:1 تا رقوم 160 و 135 که بترتیب به دو برم به عرضهای 14 و 75 متر خواهد رسید و سپس تا انتهای پنجه بدنه سد با شیب 1:2 به رقوم 116 می رسد. 
سیستم انحراف آب 
سیستم انحراف آب سد کرخه شامل یک آبراهه بتنی چهار دهانه (کالورت)، سازه های آبگیر ورودی، حوضچه آرامش انتهائی، پیش فرازبند، فراز بند و نشیب بند می باشد
پیش فرازبند و فرازبند 
به منظور ممانعت از تأثیر مستقیم آب در فصول سیلابی رودخانه در دوران اجرای بدنه اصلی سد، می بایست قسمتهای بالا دست و پائین دست محل اجرای سد توسط فرازبند و نشیب بند مسدود گردیده تا محوطه بین این دو خشک و سازه اصلی اجرا گردد. از آنجا که فرازبند سد کرخه نهایتا جزئی از بدنه اصلی سد خواهد شد، از یک پیش فراز بند استفاده شده است تا فرازبند نیز در محیط خشک و با مشخصات فنی مناسب اجرا گردد.
رقوم تاج پیش فرازبند، برای سیلاب با دوره بازگشت 20 ساله در دوره خشک، معادل دبی حداکثر 860 مترمکعب در ثانیه، در تراز 5/122 متر از سطح دریا طراحی شده است.
طراحی فرازبند سیستم انحراف کرخه برای سیلاب با دوره بازگشت 100 ساله (m3/s 7240) در رقوم 163 بوده که در این رقوم بخشی از سیل 100 ساله (حدود m3/s 3680) قادر به عبور از داخل گالریهای انحراف می باشد و باقیمانده آن در دریاچه فرازبند مستهلک میگردد
● مشخصات فرازبند
- طول: 950 متر
- حجم بدنه: 5/4 میلیون متر مکعب
- عرض تاج: 20 متر
- بیشترین عرض در پی: 495 متر
- ارتفاع از کف رودخانه: 52 متر
- حداکثر حجم ذخیره: 433 میلیون مترمکعب
● نشیب بند 
براساس منحنی دبی - اشل رودخانه برای دبی 150 مترمکعب در ثانیه، سطح آب در پایین دست نشیب بند در رقوم 115 متر و برای دبی سیل 4570 مترمکعب در ثانیه سطح آب در رقوم 5/120 متر و بنا براین رقوم تاج نشیب بند 5/121 متر از سطح دریا در نظر قرار گرفته شده است.
● کالورت انحراف آب
عملیات انحراف آب از مسیر اولیه خود معمولا اولین اقدامی است که در پروژه های سد سازی به عمل می آید. در سد مخزنی کرخه برای انحراف آب، استفاده از یک آبراهه بتنی (کالورت)و چهار دهانه بهترین روش شناخته شده است. مشخصات این آبراهه بتنی به شرح ذیل میباشد:
- شکل: چهار دهانه با مقطع هشت ضلعی
- ابعاد هر دهانه: 5/10×5 (ارتفاع × عرض) متر
- طول: 790 متر (با احتساب سازه های ورودی و خروجی)
- نوع پوشش: بتن مسلح
- حجم خاکبرداری: حدود 5/1 میلیون مترمکعب
- حجم بتن مصرفی: 223 هزار مترمکعب
- تراز کف دهانه ورودی: 113 متر از سطح دریا
- تراز کف حوضچه آرامش: 100 متر از سطح دریا
- ظرفیت تخلیه: 3680 مترمکعب در ثانیه در تراز 70/161 متر از سطح دریا (قبل از تبدیل به تخلیه کننده عمقی)
 
 ● سازه ورودی
سازه ورودی آبراهه سیستم انحراف، بطول 32 و عرض 6/30 متر شامل چهار دهانه آبگیر، برج آبگیر، شیار دریچه ها و دریچه های انسداد میباشد.
برای انسداد مسیر آب در دهانه های اول و دوم کالورت، از دو دریچه انسداد رأس (Bulk head Gate) هر یک به وزن 32 تن، و برای انسداد مسیر آب در دهانه سوم از یک دریچه چرخ ثابت (Fixed-wheel Gate) به وزن 62 تن و برای انسداد مسیر آب در دهانه چهارم از یک دریچه غلطکی (Roller Gate) به وزن 82 تن استفاده شده است.
برای بالابردن قطعات و جایگذاری دریچه های کالورت از یک جرثقیل دروازه ای طره دار (Gantry Crane) به ظرفیت 120 تن که در تراز تاج برج آبگیر (160 متر)، نصب شده بود استفاده شده است. جرثقیل مزبور پس از آبگیری و انسداد دائم دریچه ها، از محل خود دمونتاژ گردید.
در قسمت فوقانی برج آبگیر، مجاری و پنجره هائی در نظر گرفته شده است که پس از تبدیل کالورت به تخلیه کننده عمقی، از آنها به عنوان مسیرهای ورود آب به تخلیه کننده، استفاده میشود.
● سازه خروجی 
جهت استهلاک انرژی آب خروجی از کالورت، در انتهای آن حوضچه آرامشی به عرض 35، طول 5/128 و تراز کف 100 متر نسبت به سطح دریا احداث شده است.
در خروجی هر یک از آبراهه ها نیز شیارهائی برای نصب دریچه های استاپ لاگ تعبیه شده است تا در مواقع لازم بتوان با نصب دریچه ها از بازگشت آب به داخل آبراهه ها جلوگیری کرد. برای این منظور از سه سری دریچه استاپ لاگ استفاده میشود.
● تخلیه کننده عمقی
از مجاری کالورت انحراف در زمان بهره برداری به عنوان تخلیه کننده عمقی استفاده میشود. بدینمنظور در 50 متر میانی هر یک از آبراهه های اول، دوم و سوم کالورت انحراف و لوله و شیر آلاتی نصب شده است که ضمن محدود کردن سطح مقطع عبور آب در آنها از 48 متر مربع به 14/3 متر مربع، مجموع دبی خروجی آنها را به 360 متر مکعب در ثانیه (در تراز نرمال مخزن) محدود کرده‌اند.
دهانه چهارم کالورت انحراف نیز بطور کامل مسدود شده و به عنوان راه دسترسی به موقعیت تخلیه کننده و شیر آلات دهانه های دیگر استفاده میشود.
در سیستم تخلیه کننده برای کنترل دبی آب خروجی از دو دریچه اضطراری و سرویس استفاده میشود که هر یک بوسیله سرووموتوری به قدرت 175 تن باز و بسته میشوند.
● سیستم آب بندی پی 
به منظور نفوذ ناپذیر نمودن پی و جلوگیری از زه آب، در پی سد دیواره یا غشائی نفوذ ناپذیر اجرا میگردد. به علت هزینه زیاد حفاری و تزریق نا پذیری پی سد کرخه و برای آب بندی مطمئن تر پی، بجای اجرای پرده آب بند، از دیوار آب بند با بتن پلاستیک استفاده شده است.
این دیواره آب بند که با بدنه سد هم محور میباشد، در زیر پی و در مرکز هسته رسی اجرا شده است. سایر مشخصات دیوار آب بند به شرح ذیل میباشد:
- طول دیواره: 2930 متر
- عرض دیواره: 80 /0 تا 1 متر
- حجم کل بتن دیواره: 147370 مترمکعب
- حداقل عمق: 18 متر
- حداکثر عمق: 78 متر
بدلیل اهمیت تکیه گاه چپ سد و قرارگیری نیروگاه در این منطقه و با توجه به تأثیری آبگیری و تراوش در لایه های مختلف کنگلومرائی، جهت محافظت و پایداری شیبهای محدوده نیروگاه و کاهش تراوشات، اجرای دیوار آب بند در شرق نیروگاه در نظر گرفته شد. جهت اتصال این دیوار آب بند به دیوار آب بند اصلی سد، از پرده تزریق در گالری دسترسی کیلومتر 950+0 استفاده میشود و بدینوسیله عملا جلوی نفوذ آب به محدوده نیروگاه گرفته خواهد شد. 
مشخصات دیوار آب بند شرق نیروگاه
طول: حدود 750 متر
تعداد پانل: حدود 300 
عمق دیواره: 20 تا 70 متر
حجم تقریبی بتن دیواره: 30 هزار متر مکعب
 
● گالری بازرسی پی
بمنظور دسترسی به پی بدنه واقع در زیر هسته رسی، دیوار آب بند، رفتار نگاری دیوار آب بند و برطرف نمودن نقاط ضعف احتمالی در دوران بهره‌برداری، یک گالری بتنی به فاصله کمی از دیوار آب بند و در پائین دست آن طراحی و ساخته شده است. 
موارد استفاده این گالری عبارتند از:
- امکان رفتار نگاری و اطلاع از فشار پیزومتری آب در لایه های مختلف زیر پی سد
- امکان افزایش عمق و یا ترمیم آب بندی پی سد
- امکان رفتار نگاری و کنترل نشست پی سد
- امکان زهکش نمودن و کاهش دادن فشار آب هر یک از لایه های زمین شناسی زیر پی سد
- امکان بازرسی و مشاهده ظاهری وضعیت زیر پی
● مشخصات گالری بازرسی 
- موقعیت: زیر هسته رسی به فاصله 5/7 متر، از محور دیوار آب بندپی در پائین دست
- ابعاد: 2/3*6/2 (ارتفاع*عرض) متر
- طول گالری بازرسی: حدود 1300 متر
- تعداد گالری های دسترسی: سه عدد به ترتیب در کیلومترهای 950+0 و 450+1 و 160+2
- طول گالریهای دسترسی: جمعاً 465 متر
- حجم کل بتن ریزی: 46000 متر مکعب
 
● ابزار دقیق
ابزاردقیق در تاسیسات وپروژه‌های حساس و مهم همچون سدهای بزرگ نقش شریانهای اطلاعاتی و آگاه‌کننده از عکس‌العمل‌ها و رفتارهای این سازه‌ها در برابر شرایط مختلف بارگذاری در مراحل ساخت و بهره‌برداری را بر عهده دارند. به همین منظور برای بررسی رفتار پی و بدنه سد کرخه در حین اجرا و علی الخصوص در زمان بهره برداری، از نقطه نظر فشار منفذی آب، فشار خاک، نشت ها و انحرافات احتمالی بدنه، از نهصد وبیست قطعه ابزار دقیق استفاده شده است.ابزار فوق در 23 مقطع از بدنه و متناسب با وضعیت پی و ارتفاع سد توزیع شده اند.
نقشه مقطع طولی سد بهمراه موقعیت مقاطع 23 گانه ابزار دقیق
تعریف علائم و مشخصات
جدول توزیع آرایش ابزارها در مقاطع مختلف 
جداول مشخصات و مختصات ابزارهای دقیق در:
مقطع (1-1)– (ST. 0+500) به همراه نقشه های مربوطه 1 و 2
 سرریز
● مشخصات سرریز
با در نظر گرفتن پارامترهائی از قبیل ارتفاع سد، حجم مخزن، نوع سد و اهمیت آن در تأمین نیازهای کشاورزی، تولید انرژی برقابی، موقعیت قرارگیری سد نسبت به مناطق مسکونی پائین دست و خسارات اقتصادی و اجتماعی ناشی از شکست سد، سرریز سد کرخه برای تخلیه مطمئن حداکثر سیلاب محتمل (P.M.F) و با در نظر گرفتن ارتفاع آزاد مناسب طراحی گردیده است. مشخصات این سرریز به شرح ذیل میباشد:
نوع: اوجی با شوت دریچه دار
موقعیت: جناح راست بدنه
ظرفیت تخلیه: 18260 متر مکعب در ثانیه (در حالت وقوع سیلاب P.M.F)
طول کل سرریز: 1118 متر (با احتساب طول حوضچه آرامش و کانال خروجی)
عرض سرریز: 110 متر (بدون احتساب پایه های میانی 90 متر)
طول حوضچه آرامش: 164 متر
عرض حوضچه آرامش: 110 متر
بار آب طراحی اوجی سرریز: 17 متر
تراز آستانه سرریز: 209 متر از سطح دریا
حجم خاکبرداری: 5/5 میلیون مترمکعب
حجم بتن مصرفی: 758 هزار متر مکعب
بخشهای مختلف سرریز
● کانال تقرب 
طول این کانال حدود 90 متر و تراز کف آن 201 متر از سطح دریا در نظر گرفته شده است. این کانال وظیفه هدایت آب به سرریز را به عهده دارد.
 
● سازه ورودی 
سازه ورودی سرریز یک سازه بتنی حجیم به ابعاد 59×110 متر می باشد که شامل اوجی سرریز، پایه های میانی و کناری، دریچه های قطاعی و تعمیراتی، پل دسترسی در تاج سد، پل جرثقیل دروازه ای و تجهیزات هیدرومکانیکی مانور دریچه‌ها می باشد. 
تاج سازه ورودی سرریز در تراز 209 متر از سطح دریا قرار دارد که نسبت به رقوم کانال سرریز (تراز 201 از سطح دریا) دارای اختلاف ارتفاع 8 متر می باشد.
رویه بالادست تاج سرریز با شیب 1:1 و عرض پایه های میانی سرریز معادل 4 متر مد نظر قرار گرفته است.
جهت کنترل عبور آب از سرریز از شش سری دریچه قطاعی استفاده میشود که هر یک دارای 18 متر ارتفاع، 15 متر عرض، 22 متر شعاع و 170 تن وزن میباشند و در نوع خود از بزرگترین دریچه های قطاعی ساخته شده در ایران میباشند. عملکرد هر دریچه قطاعی توسط دو سرووموتور هر یک به ظرفیت 126 تن و با کورس 11 متر انجام میشود. 
جهت تعمیرات دریچه های قطاعی نیز از 4 قطعه دریچه استاپ لاگ استفاده میشود که هریک داری 15 متر عرض، 3 متر ارتفاع و 30 تن وزن میباشند عمل جابجائی و جایگذاری دریچه های استاپ لاگ با استفاده از یک جرثقیل دروازه ای 35 تن و با طول ریل 130 متر استفاده میشود.
 
 
● شوت 
شوت سرریز با طولی حدود 600 متر، از دو دهانه 54 متری که توسط یک دیوار میانی به ضخامت 2 متر از یکدیگر جدا شده اند، تشکیل شده است.
این شوت، در 170 متر اولیه با شیب طولی معادل 25 درصد و در 320 متر بعدی با شیب طولی معادل 5 درصد و در انتها با قوس سهموی محدب به طول تقریبی 100 متر، تا نقطه اتصال به حوضچه آرامش ادامه می یابد.
برای جلوگیری از بروز پدیده کاویتاسیون در شوت، از سه هواده در ایستگاههای 230 (محل اتصال شوت 25% به 5%)، 550 (محل اتصال شوت 5% به سهمی) و 614 (در طول قوس سهمی) استفاده شده است.
● سیستم استهلاک انرژی و مشخصات آن (حوضچه آرامش)
جهت استهلاک مطمئن انرژی جریان خروجی از حوضچه آرامش استفاده شده است. حوضچه آرامش از نوع U.S.B.R نوع یک می باشد. رقوم کف حوضچه آرامش با توجه به ارتفاع ثانویه پرش هیدرولیکی و رقوم سطح آب پایاب، در تراز 95 متر از سطح دریا در نظر گرفته شده است. طول حوضچه آرامش معادل 164 متر و عرض حوضچه برابر 110 متر در نظر گرفته شده است. در قسمت انتهایی، کف حوضچه با شیب 1:5 (V:H) از رقوم 95 متر در طول 65 متر به تراز 108 متر می رسد. رقوم تاج دیواره های کناری حوضچه بر اساس حداکثر رقوم سطح آب در حال وقوع سیل 1000 ساله با احتساب ارتفاع آزاد معادل تراز 5/122 متر از سطح دریا در نظر گرفته شده است.
 
● منابع قرضه و مشخصات آن
منبع قرضه    سطح منبع قرضه (کیلومتر مربع)    عمق منبع قرضه (متر)    فاصله تا ساختگاه سد (کیلومتر)    مقدار حجم مفید (میلیون متر مکعب)    نوع مصالح    محل استفاده
* درشت دانه    G1    4    10-5    8-4    20    GW-GP    پوسته، زهکش، فیلترها، لایه های انتقالی و مصالح بتن
    G2    8/0    متوسط 2    14-11    75/1    GW-GP و مقداری GC     
    G3    8    متوسط 3    12-9    5/2    GW-GP     
** ریزدانه    C1    5/2    5-3    13-10    2/6    گل سنگ هوا زده CH    هسته رسی سد
معدن چناره            57        سنگ آهک    ریپ رپ شیروانی بالا دست
ملاحظات:
GP = شن ماسه دار با دانه بندی نا مطلوب GC = شن ماسه دار مخلوط با خاک رس
GW = شن ماسه دار با دانه بندی مطلوب CH = رس غیر آلی با درجه خمیری زیاد
* بر پایه نتایج آزمایشات این مصالح جهت تراکم مساعد میباشند و بیشینه دانسیته خشک آنها بیش از ((g/cm3 08/2 میباشد.
** نتایج آزمایشات تراکم ناپذیری برجا، نشان میدهد امکان استفاده از این مصالح بعنوان هسته رسی وجود دارد.
سد ستارخان 
کلیات
سد ستارخان بر روی رودخانه اهرچای قرار گرفته است. این رودخانه ازجنوب شهر اهر عبور می کند و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‏سو می‏پیوندد. رودخانه قره سو نیز به رودخانه ارس و در نهایت به دریای خزر می ریزد. با احداث سد ستارخان ضمن کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه اهر، آب مورد نیاز بخشی از اراضی کشاورزی پایین دست سد و آب شهر شهرستان اهر تامین می گردد. این سد در 15 کیلومتری غرب شهر اهر در استان آذربایجان شرقی، در شمال غربی ایران قرار دارد.
زمین شناسی
سد ستارخان بر روی مجموعه أی از لایه های متنوع آذرین و آذرآواری قرار دارد. این لایه ها شامل آندژیت، آگلومرا، توف آندزیت، توف لاپیلی، توف های ماسه ای، ماسه سنگ و لای سنگ می باشند. که متناوب روی یکدیگر قرار گرفته اند. این لایه ها با مجموعه أی از گسله ها بریده شده اند که راستای کلی شمال – جنوب و شمال غرب – جنوب شرق دارند. عملیات گسترده أی از تزریق تحکیمی و آب بندی جهت آماده سازی پی و آب بندی آن صورت گرفته است و یک گالری تزریق در زیر هسته رسی و در سنگ کف با قابلیت عبور تجهیزات لازم برای انجام عملیات پیش بینی شده است.
مشخصات سد
سد ستارخان از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی، به ارتفاع 75 متر از روی سنگ بستر می باشد. طول تاج 350 متر و عرض تاج و خاکریزی در کف به ترتیب 11 متر و 480 متر می باشد. حجم کل بدنه سد 6/2 میلیون متر مکعب و حجم کل خاکبرداری ها و سنگ برداری ها 3/1 میلیون متر مکعب است. هسته رسی پس از برداشت آبرفت به عمق حدود 17 متر بر روی سنگ بستر مناسب قرار گرفته است.
پرده تزریق آب بند در پی و جناحین سد حدود 32000 متر مربع گستردگی دارد که از طریق 15000 متر حفاری گمانه‏های به عمق تا 85 متر، صورت می گیرد. رقوم بستر رودخانه 1400 متر، تراز سرریز 1451متر و تراز تاج سد 1459 متر از سطح دریا قرار دارد. حجم مخزن در تراز نرمال 135 میلیون متر مکعب، حجم مفید آن 120 میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیم شده در حدود 90میلیون متر مکعب می باشد.
مشخصات سازه های جنبی
سد ستارخان دارای سازه های جنبی با مشخصات زیر می باشد:
سرریز:
سرریز سد از نوع جانبی با آستانه بتنی اوجی شکل و طول آستانه 50 متر طراحی شده است. سیستم استهلاک انرژی، باکت پرتابی با ظرفیت تخلیه 1275 متر مکعب بر ثانیه، سیل طراحی را عبور می دهد.
- سیستم انحراف آب
برای انحراف آب با ظرفیت 183 متر مکعب بر ثانیه در دوران ساختمان، سیستمی متشکل از یک رشته تونل دایره أی به قطر 5/5 متر و طول 430 متردر جناح راست، فرازبندی به ارتفاع 15 متر و نسیب بند به ارتفاع 3 متر (هر دو به عنوان جزئی از بدنه سد)،. دیواره آب بند از جنس بتن پلاستیک در زیر فرازبند و نشیب بند، طراحی شده است.
- سیستم آبگیری و تخلیه تحتانی
دریچه های مجرای تخلیه کننده تحتانی، سیستم آبیاری و سایر تجهیزات هیدرومکانیکال مربوطه، در داخل برج آبگیری به قطر خارجی 7/14 متر و ارتفاع ظاهری 36 متر متمرکز شده است.
  مجرای تخلیه کننده تحتانی، جریان را از طریق لوله أی که در داخل شفت قائم نصب شده است به تونل انحراف هدایت می نماید. ظرفیت تخلیه کننده تحتانی 78 متر مکعب بر ثانیه می باشد.
  برج آبگیر: آبگیری، سیستم آبیاری از دو ارتفاع مختلف مخزن امکان پذیر می باشد و جریان از طریق لوله أی به قطر 1400 میلیمتر که در کف تونل انحراف دفن گردیده است به خارج از تونل هدایت می شود. ظرفیت حداکثر سیستم آبیاری حدود 8/7 متر مکعب بر ثانیه می باشد. 
ستارخان(اهر)    نام سد    آذربایجان شرقی و اردبیل    نام سازمان
1372    سال شروع ساخت    خاکی    نوع سد
آذربایجان شرقی    محل سد - استان    1377    سال شروع بهره برداری
خزر    نام حوضه آبریز اصلی    ا هر, 15    نزدیکترین شهر و فاصله از آن به کیلومتر
اهرچا ی    نام رودخانه    ارس    نام حوضه آبریز فرعی
75    ارتفاع از پی - متر    59    ارتفاع از کف - متر
11    عرض در تاج - متر    350    طول تاج - متر
        380    عرض در پی - متر
0    سطح زیر کشت - هکتار    85    MCM - حجم آب قابل تنظیم سالیانه
0    ظرفیت نیروگاه - مگاوات    135    MCM - حجم کل
آزاد             
سد سنبل رود
کلیات
این سد در قریه سید کلا بابل و بر روی رودخانه سنل رود که یکی از سرشاخه های فرعی رودخانه بابلرود است که هدف از اجرای این سد مخزنی تقویت سفره ابهای زیرمینی و رفع کمبود آب مورد نیاز بیش از 1100 هکتار اراضی شالیزاری پائین دست سد می باشد، عملیات اجرایی این سد از سال 1367 شروع و در سال 1375 به پایان رسیده است.
 
 
مشخصات سد
سد مخزنی و غیر همگنی (Zoned Dam) سنبل رود با هسته رسی دارای مشخصات زیر می باشد:
ارتفاع سد از پی 5/22 متر، ارتفاع سد از کف رودخانه 5/18 متر، عرض تاج 8 متر، طول سد 889 متر، 692 متر (بازوی خاکی) دایک به ارتفاع 6 متر در دو طرف سد، حجم مخزن 1200000 متر مکعب، حجم قابل تنظیم 2600000 متر مکعب، حجم خاکریز 4300000 متر مکعب، شیب بالا دست 1 (عمودی) به 3 (افقی)، شیب پائین دست 1، (عمودی) به 5/2 (افقی) و سرریز آزاد با ظرفیت تخلیه 144 متر مکعب بر ثانیه     
     زمین شناسی
دو تکیه گاه سد بر روی نهشته های مارنی، لا سنگی سازند باکو مربوط به زمان پلیوستوسن قرار می گیرد. سد بر روی رسوبات مارنی، لای سنگی پلیوستوسن که عمدتاً از جنس مارنی های نیمه سخت می باشد قرار دارد. سازندهای زمین شناسی در محدوده سد را بیشتر نهشته های زمان پلیوسن و کوارترنر (پلیوستوسن، هولوسن) که از جنس نهشته های قاره أی و دریائی کم عمق هستند تشکیل داده اند که اکثرا زیر پوشش خاکهای باقیمانده، زراعتی یا جنگلی قرار دارند.
 مشخصات سازه های جنبی
سرریز سد مخزنی خاکی سنبل رود از نوع کانال جنبی می باشد که در سمت چپ مخز و عمود بر محور سد قرار دادرد. دبی سیلاب طراحی سرریز با دوره برگشت 5000 ساله 144 متر مکعب بر ثانیه می باشد. که پس از روند یابی سیل، مقدار دبی طراحی سرریز برابر 53/128 متر مکعب بر ثانیه می باشد. طول آستانه سرریز برابر 50/66 متر است.     
سنبل رود    نام سد    مازندران و گلستان    نام سازمان
1367    سال شروع ساخت    خاکی با هسته رسی    نوع سد
مازندران    محل سد - استان    1376    سال شروع بهره برداری
خزر    نام حوضه آبریز اصلی    شیرگاه, 10    نزدیکترین شهر و فاصله از آن به کیلومتر
سنبل رود    نام رودخانه    بابلرودمیانی    نام حوضه آبریز فرعی
22    ارتفاع از پی - متر    18    ارتفاع از کف - متر
8    عرض در تاج - متر    889    طول تاج - متر
        259    عرض در پی - متر
280    سطح زیر کشت - هکتار    2.6    MCM - حجم آب قابل تنظیم سالیانه
0    ظرفیت نیروگاه - مگاوات    1.4    MCM - حجم کل
آ زا د    نوع سرریز    1.2    MCM - حجم مفید
 
سد ماکو
کلیات
سد مخزنی ماکو (بارون) در 12 کیلومتری جنوب شهرستان ماکو، بر روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون احداث شده است. رودخانه زنگماری که سد مخزنی ماکو بر روی آن احداث شده است از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد و نهایتا در شهرستان پلدشت به رودخانه ارس می پیوندد. وجود دشت حاصلخیز پلدشت در پائین دست سد، این امکان را بوجود آورده تا بهره برداری از آب سد بالغ بر 15 هزار هکتار از این اراضی از آب کشاورزی مطمئن بهره مند گردد.
 
 
مشخصات سد
سد مخزنی ماکو از نوع سد خاکی، با هسته رسی، طول و عرض تاج سد به ترتیب 350 متر و 10 متر است. ترازهای تاج و حداقل پی سد به ترتیب 1699 متر و 1621 متر از سطح دریا می باشد. حجم کل خاکریز 000/430/1 متر مکعب، حجم فیلتر مصرفی در حدود 80000 متر مکعب، حجم هسته نفوذ ناپذیر (هسته رسی) 150000 متر مکعب، حجم پوسته و سنگ چین بالا دست 35000 متر مکعب و حجم پوسته محافظ پائین دست 36000 متر مکعب، است. ضخامت سد در تاج. کف آن به ترتیب 10 متر و 350 متر می باشد.
زمین شناسی
محل سد بر روی یال شمالی طاقدیس قرار دارد که در هسته آن رسوبات دوئین، پرمین نمایان گشته اند. شیب لایه ها حدود 80 درجه و امتداد آن با رودخانه زاویه أی حدود 45 درجه می سازد. مهمترین شکستگی محل سد، گسلی در پائین دست آن است که رسوبات اولیگومیوسن را از تپه های دوئین، پرمین فوق الذکر جدا می سازد. بعیر از گسل مزبور شکستگی مهمی در محل سد به چشم نمی خورد.
مشخصات سازه های جنبی
سد ماکو دارای سازه های جنبی با مشخصات زیر می باشد: سرریز اضطراری: سرریز در تکیه گاه سمت چپ و از نوع تونلی با شفت مایل قرار دارد که در انتها به یک پرتاب کننده جامی شکل منتهی می شود. این سرریز قادرست که جریان (پس از پخش سیل ده هزار ساله با حداکثر دبی حظه أی 2540 متر مکعب بر ثانیه در مخزن) با دبی 600 متر مکعب بر ثانیه را تخلیه نماید.
بارون (ماکو)    نام سد    آذربایجان غربی    نام سازمان
1366    سال شروع ساخت    خاکی با هسته رسی    نوع سد
آذربایجان غربی    محل سد - استان    1374    سال شروع بهره برداری
خزر    نام حوضه آبریز اصلی    ما کو, 32    نزدیکترین شهر و فاصله از آن به کیلومتر
زنگمار-بارون چای    نام رودخانه    زنگمار    نام حوضه آبریز فرعی
78    ارتفاع از پی - متر    74    ارتفاع از کف - متر
10    عرض در تاج - متر    210    طول تاج - متر
        32    عرض در پی - متر
12500    سطح زیر کشت - هکتار    122    MCM - حجم آب قابل تنظیم سالیانه
0    ظرفیت نیروگاه - مگاوات    150    MCM - حجم کل
آ زا د    نوع سرریز    136    MCM - حجم مفید
 
تخلیه کننده ها: تخلیه کننده تحتانی با دبی 5/94 متر مکعب بر ثانیه و آبگیری آبیاری با دبی 20 متر مکعب بر ثانیه در تکیه گاه راست پیش بینی شده است. قطر لوله آبیاری و تخلیه کننده عمقی به ترتیب 2 متر و 5/4 متر می باشد.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,آب بند و انواع آن ,آشنایی ,مهندسان برای کاستن از احتمال گسیختگیها ناشی از عملکرد آب زیرزمین، همواره درصدد اند تا بخش در حال حفاری را آبکشی و خشک نمایند. البته باید توجه داشت که کنترل نیروهای ناشی از نشت آب هم می‌تواند به همان اندازه در جلوگیری از گسیختگی موثر واقع شود. روشهای متنوعی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی کاربرد روان کننده در بتن
دانلود بررسی و آشنایی با قسمتهای مختلف ومراحل اجرای آسانسورپاورپوینت
دانلود, دیوارها یکپارچه،جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز, پاورپوینت
پاورپوینت مدیریت بحران
پاورپوینت گود برداری و سازه های نگهبان
پاورپوینت بررسی دیوارها و انواع آنها
پاورپوینت بررسی دوره آموزشی HSE درپروژه های عمرانی
دانلود , آشنایی با انواع ,وسایل حفاظت فردی - پاورپوینت
پاورپوینت بررسی تکنولوژی عرشه فولادی در ساختمان
دانلود پاورپوینت ،سد قوسی وزنی کارون
دانلود پاورپوینت ،اصول گودبرداری و ایمن سازی
دانلود پاورپوینت ،کنترل کیفیت بتن و مصالح خام
پاورپوینت پل صدر
پاورپوینت انواع قالب بتن
پاورپوینت،جوشکاری،اصطکاکی، Fraction Welding
پاورپوینت بتونیر
پاورپوینت محافظت از بتن
پاورپوینت جوشکاری پتکه ای
پاورپوینت آشنایی با بتن گوگردی
پاورپوینت بتن عبور دهنده نور
  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی آبرسانی شهری

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 50 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی آبرسانی شهری
 
بخشی از مطلب
1-خواص آب
آب حالت محلول ترکیب   می باشد. یازده درصد وزنی آب را هیدروژن و 89 درصد آنرا اکسیژن تشکیل می دهد. آب خالص در طبیعت یافت نمی شود و همیشه با مقداری مواد خارجی همراه است.
1-2-خواص فیزیکی آب های آشامیدنی 
الف-درجه گرمای آب آشامیدنی-آب بسیار یرد اثرهای بدی بر دستگاه گوارش انسان دارد و آب با درجه گرمای بسیار، حالت بی مزگی داشته و گوارا نیست. درجه گرمای آب آشامیدنی باید میان 5 تا 15 درجه باشد.مناسبترین درجه گرمای آب آشامیدنی 8 تا 12 درحه سانتیگراد است.
درجه گرمای آب های زیر زمینی در گودی های 10 متر از سطح زمین نزدیک به 10 درجه است و به ازای هر 33 متر افزایش گودی تقریبا یک درجه به گرمی آب های زیر زمینی افزود می شود. درجه گرمی آب های روی زمینی متفاوت است. در رودخانه ها و دریاچه های کم  عمق درجه گرمای آب تابع درجه گرمای محیط است. در دریاچه های گود آب های زیرین تقریبا دارای درجه گرمای ثابتی هستند و معمولا در تابستان ها خنک تر از آب های روئین و در زمستان ها گرم تر می باشند.
ب-رنگ آب آشامیدنی -آب آشامیدنی باید بی رنگ باشد و در ضخامت های زیاد رنگ آبی مایل به سبز زلالی را داشته باشد. کدری  آب بواسطه ی وجود مواد معلق و کلوئیدی در آب است. درجه کدری آب را در اروپا بدین روش تعیین می کنند که در کف استوانه ای به قطر 25 میلیمتر حروف استاندارد شده ای قرار می دهند و سپس در آن آب مورد آزمایش را تا ارتفاعی می ریزند که دیگر خط نامبرده خوانا نباشد. در اینحال درجه کدری آبرا بر حسب ارتفاع مزبور معین می کنند. حداکثر کدری مجاز آب آشامیدنی در استانداردهای اروپای شرقی اینست که نوشته ی تایپ شده در گودی 30 سانتیمتر زیر آب خوانده شود.
در استاندارهای آمریکایی از راه مقایسه درجه کدری آبرا مشخص می کنند. بدین شکل که کدری آب مقطری را که یک میلی گرم در لیتر گرد سیلیس    وارد آن گردیده و کاملا مخلوط شده باشد را واحد کدری فرض می کنند(  NTU). در عمل بوسیله ی تابش یک اشعه ی نورانی در نمونه ی آب مورد آزمایش و اندازه گیری شدت نوری که از آب گذشته است درجه کدری آنرا تعیین می کنند. در استاندارد آمریکا  حداکثر کدری اب برابر 10 میلی گرم در لیتر سیلیس می باشد. کدری اب ممکن است موقتی هم باشد مانند کدری شیری رنگی که در نتیجه ورود بیش از حد اشباع ملکولهای هوا در آب به وجود می آید و پس از مدتی با بیرون رفتن ذرات هوا، آب حالت زلالی خود را دویاره بدست می آورد. رنگ آب مربوط به مواردی است که در آن نمک هایی به صورت حل شده و یا کلوئیدی یافت می شوند. مثلا نمکهای آهن به ان رنگ متمایل به قرمز و نمک های منکنز زنگ قهوه ای متمایل به سیاه می دهند. زردی رنگ آب نشانه ی وجود ترکیب های گیاهی و اسیدهای آلی ناشی از فساد آنها با وجود خاک رس می باشد. در حالی کهس بزی اب نشانه ی وجود گیاهانی چون آلک ها و جلبک ها در آن می باشد.
ج-بوی آب آشامیدنی  -آب آشامیدنی باید بی بو باشد. وجود اسید سولفیدریک، کلر، فنول و آمونیاک به آب بوی ناخوشایند می دهند. با 50 تا 60 درجه گرم کردن آب بوی آن بیشتر نمودار می گردد. آزمایش تعیین بو بهتراست در محل برداشت آب انجام گیرد تا اینکه پیش از آزمایش گازهای بودار از آب بیرون نروند.
د-مزه ی آب آشامیدنی -مزه آب باید گوارا باشد. آب با درجه سختی خیلی کم حالت بی مزگی ناخوشایندی را می دهد. شوری آب نشانه ی وجود نمک خوراکی و تلخی آن دلیل زیادی منیزیم می باشد. آب های قلیایی (9PH>) مزه آب صابون را دارند در حالی که آب های اسیدی (6(PH< ترش مزه هستند. وجود زیاد نمک های آهن و آلومینیوم مزه آب را گس می کند، در حالی که مزه گندیدگی آب به علت آلودگی های آلی آنست که ممکن است همراه با میکروب های بیماری زا نیز باشد.
بد مزگی آب بسته به عادت مردم متغیر است. غالبا بد مزگی آب به علت وجود نمک ها با مقادیر زیر شروع می گردد: نمکهای آهن از 5/0 میلی گرم در لیتر، نمک خوراکی از 300 تا 400، سولفات کلسیم(گچ) از 500 تا 600، سولفات منیزیم از 500 تا 1000 و کلرومنیزیم از 60 تا 100 میلی گرم در لیتر مره آبرا تغییر داده و بد مزه می کند.
ز-هدایت پذیری الکتریسیته ی آب آشامیدنی-هدایت پذیری الکتریسیته ی آب آشامیدنی تا 400 میکرومهوسی خوب و تا 1000 میکرومهوسی قابل قبول می باشد.
4-1-3-خواص شیمیایی آب آشامیدنی
الف-پس مانده ی تبخیر  و پس مانده ی سرخ کردن آب آشامیدنی
پس مانده تبخیر آب نشان دهنده مقدار از مواد شمیایی است که درجه تبخیر آنها از آب بیشتر است و بیشترین مقدار مطلوب باقیمانده تبخیر برای آب های آشامیدنی 500 میلی گرم در لیتر است. اندازه های بیشتر پس مانده مزبور در آب، در پختن غذا تولید اشکال می کند. برای شستشوی لباس و استفاده از آب در دیگهای بخار نباید باقیمانده تبخیر از 300 ملی گرم در لیتر تجاوز کند. اگر بیقیمانده تبخیر آب را تا سر حد سرخ کردن یعنی 600 تا 700 درجه گرما دهند، قسمتهای آلی و مقدار کمی نیز از مواد معدنی ترکیبهای شیمیایی موجود در آب به صورت گار از آن جدا می گردند و می توان اختلاف میان پس مانده از تبخیر و پس مانده بدست آمده از سرخ کردن زا تنها به صورت تقریبی برابر مواد آلی موجود در آب دانست.
ب-درجه سختی  آب آشامیدنی-درجه سختی آب را از دو نقطه نظر مورد توجه قرار می دهند:
نخست-به مقدار ترکیب های آهک به صورت سولفات کلسیم   ، کلرور کلسیم   و هیدروکربنات کلسیم و یا بی کربنات کلسیم  .
دوم- با توجه به مقدار ترکیبهای منیزیم یعنی سولفات، کلرور و بی کربنات منیزیم.
یک درجه سختی در سیستم آلمانی برابر است با 10 میلی گرم در لیتر اکسید کلسیم   و یا 7/1 میلی گرم در لیتر کلسیم ca و یا برابر است با 14/7 میلی گرم در لیتر اکسید منیزیم Mgo (معادل با 92/14 میلی گرم در لیتر کربنات منیزیم   و یا 28/4 میلی گرم در لیتر Mg)
ج-مقدار گاز کربنیک-انیدرید کربنیک بیشتر به صورت ترکیب های کربناتی و یا گازی شکل در آب یافت می شود و چنانکه رابطه های (4-2) و (4-3) نشان می دهند میان دو حالت گازی شکل و بی کربنات تعادل شیمیایی برقرار استو نزدیک به یک درصد نیز انیدریدکربنیک به صورت اسید کربنیک در آب نمودار می گردد.
مبدأ  پیدایش گاز کربنیک در آب های طبیعی بیشتر اکسید اسیون مواد آلی می باشد که به کمک باکتری های مخصوصی انجام می پذیرد. به جز آن بخشی بزرگ از گار کربنیک آب های زیر زمینی از منش و واکنش های شیمیایی در هسته ی مرکزی زمین ناشی می شود.
بنابراین گار کربنیک ممکن است به صورت محلول در همه آب های طبیعی وجود داشته باشد ولی در اب های زیر زمینی مقدار آن بشتر می باشد. بطور متوسط در اب های زیر زمینی 10 تا 20 میلی گرم در لیتر گاز کربنیک موجود است و گاهی این عدد به 100 میلی گرم در لیتر نیز می رسد. در آب های معدنی ممکن است این مقدار از 350 میلی گرم در لیتر بیشتر گردد. در آب های روی زمینی مقدار گاز کربنیک بسیار کم است و دست بالا به 10 تا 15 میلی گرم در لیتر می رسد.
 بیان موضوع نام برده در رابطه زیر خلاصه می شود:
 
د-درجه اسیدی PH
درجه تمرکز ین های آزاد   را که نشانه ی خاصیت اسیدی آب است با PH و درجه تمرکز ین های آزاد HO را که نشانه ی حاصیت قلیایی آن است با POH نشان می دهند. در آب 25 درجه گرما مقدار حاصل ضرب غلظت ین های آزاد و OH تقریبا ثابت و برابر   می باشد. برای اینکه بتوانند آنرا به آسانی نمایش دهند صورت لگاریتمی آن را بکار می برند.
 
 
بیان موضوع نام برده در رابطه زیر خلاصه می شود:
=غلظت آب بر حسب ین های آزاد   غلظت آب بر حسب ین های آزاد- OH(4-4-)   =مقدار ثابت
از طرفین رابطه (4-4) لگاریتم می گیرند نتیجه می شود.
 
 
هرگاه مقدار PH و POH در آب یک سان باشد آب حالت خنثی دارد. در حالتی که PH<7 باشد آب حالت اسیدی و در صورت PH>7 آب خاصیت قلیایی بخود می گیرد. محلول نرمال اسید کلریدریک دارای PH=0 و محلول نرمال سود سوزآوری دارای PH=14 می باشد. آب آشامیدنی خوب باید کمی مایل به قلیایی باشد          (7 تا 8=PH).
نمونه- اگر درجه PH محلولی برابر 45/6 غلظت آن بر حسب ین های   می شود.
 
  
یعنی در هر لیتر محلول   گرم ین آزاد   بیشتر از ین آزاد   وجود دارد و محلول با این نسبت خاصیت اسیدی دارد.
ه )رادیو اکتیویته ی آب - آب ممکن است به صورت طبیعی و در اثر حل شدن     گازهای ناشی از نجزیه خود بخودی رادیوم  موجود در زمین خاصیت رادیواکتیویته پیدا نماید و یا به طور مصنوعی و در اثر ورود فاضلاب های کارخانه های اتمی و یا بر اثر بارش باران های دارنده ذرات رادیواکتیو حاصل از انفجار اتمی رادیواکتیو گردد.
1-4-خواص بیولوژیک و باکترولوژیک آب آشامیدنی
در آب های طبیعی به ویژه آب های روی زمینی در کنار مواد معلق تعداد بسیاری موجودهای کوچک تک سلولی نیز یافت می گردند. موجودهای زنده نام برده در آب ممکن است ریشه گیاهی و یا حی وانی داشته باشند. جدا کردن و گروه بندی آنها از دیدگاه حالت حیوانی و یا گیاهی داشتن بسیار دشوار می باشد، زیرا تعدادی از انها در حد فاصل میان دو حالت نام برده قرار دارند. بدین جهت همه این موجودهای ذره بینی زنده را بنام باکتری  یا میکروب  می نامند. این موجودها به علت سادگی شکل زندگی خود قدرت تکثیرپذیری زیادی را دارا می باشند. همه باکتری ها و یا میکروب های موجود در آب بیماری زا نیستند و حتی بسیاری از انها بوسیله دیاستاز  هایی که ترشح می کنند و یا از راه تغذیه، مواد آلی را تجزیه و به نیتریت ها تبدیل می نمایند. از همه باکتری هایی که در اب یافت می شوند تنها تعداد کم برای سلامتی انسان    زیان آور می باشند و از آنجا که شناخت باکتری های بیماری زا باکتری های بی زیان نیاز به آزمایش های دقیق دارد و از سوی دیگر وجود یک نوع باکتری حتی اگر خطرناک هم نباشد می تواند نشان دهنده وجود باکتری های دیگر و از آن جمله باکتری ها و یا میکروب های بیماری زا باشد پس در اب مورد استفاده برای آب رسانی باید تعداد موجودهای ذره بینی بی زیان نیز از حد معینی بیشتر نگردد. به عبارت دیگر وجود تعداد زیاد باکتری در آب احتمال وجود باکتری های بیماری زا از قبیل قبیل میکروب های بیماری مانند حصبه   و وبا  را نیز حالا می برد. برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت در سال 1984 تعداد کل باکتری های موجود دریکصد میلی لیتر از آب آشامیدنی، در 95 درصد از نمونه های برداشت شده در عرض یک سال، باید صفر باشد. همچنین تعداد باکتری ها در هیچ نمونه ای نباید از 3 عدد بیشتر گردد.
خواص آب مصرفی در کارخانه ها 
خواص آب مصرفی در کارخانه ها باید در هر مورد با توجه به نوع و فرآورده کارخانه بررسی و تعیین گردد. حتی ممکن است در یک کارخانه نیز برای مصرف های گوناگون نیاز به نوع های مختلف آب پیدا نمود. در یک کارخانه قند آب لازن برای شتستشوی چغندر قند با آب مصرفی برای گرفتن شیره چغندر و نیز آب لازم برای دیگهای بخار کارخانه یم نوع نیستند و نطر به تعداد روزافزون صنایع و تنوع آنها نمی توان در اینجا مشخصات آب مصرفی هر بخش را جداگانه بررسی نمود. تنها بخشی که تقریبا در همه کارخانه ها یکشان است آب دیگهای بخار کارخانه ها می باشند. آب مصرفی در دیگ بخار باید نمک زدایی شده و سختی آن کم یعنی پیرامون 20 میلی گرم در لیتر باشد. دست بالای مجاز درجه سختی آب مصرفی در دیگ های بخار برابر استاندار آلمان 45 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم می باشد.
خواص آب مصرفی در کارهای ساختمانی
آب در کارهای ساختمانی یا برای تهیه ملات و یا آب پاشی روی قطعه های تازه بتنی بکار می رود. ملاتهایی از قبیل گل، شفته آهک و ماسه آهک حساسیت زیادی در برابر ناخالصی های آب وصفی ندارند. آب لازم برای تهیه ملات ماسه سیمان که امروزه مهم ترین ملات را در کارهای ساختمانی تشکیل می دهد و نیز آب مورد لزوم برای ساختن قطعه های بتنی و بتن آرمه باید دارای خواص شیمیایی مشخصی باشد. به طور کلی آب هایی که به شکل های گوناگون روی ملات ماسه سیمان اثر کرده و مقاومت آنها را کاهش می دهند آب های خورنده   نامیده می شوند و مهم ترین آنها عبارتند از:
الف-آب های گاز کربنیک دار- همانگونه که پیش از این به تفصیل بیان شد، گاز کربنیک آزاد و غیر وابسته در آغاز با آهک آزاد و سپس با کربنات کلسیم موجود در سیمان ترکیب شده انها را به صورت بیکربنات محلول در آب در می آورد.
 
 
 
پیشرفت دو واکنش نامبرده بسته به مقدار گازکربنیک و یکربنات محلول در آ ب 
می باشد.
ب-آب های سولفات دار- ین سولفات  مخصوصا هنگامی که به صورت سولفات کلسیم باشد مستقیما با آلومینات تری کلسیک  موجود در سیمان ترکیب شده بلورهای سوزنی شکل و خیلی پر حجم سولفوآلومینات کلسیم  را تولید می کند. این جسم که با مقداری زیاد آب متبلور می شود شبکه بلورین سیمان را که تازه گرفته و در حال سخت شدن است شکافته و سبب انبساط ملات و از میان رفتن مقاومت مکانیکی آن می گردد.
ج-آب های شور-اثر آب های شور به شدت اثر آب های سولفاته نیست. از تأثیر کلرورعهای محلول روی الومینات کلیسک موجود در سیمان کلرور آلومینات تولید 
می شود و مقاومت نهایی ملات را می کاهد.
روش های تصفیه آب 
آبی که در طبیعت بدست می آید معمولا قابل استفاده مستقیم نبوده و باید تصفیه گردد. این کار به ویژه برای آب های روی زمین خیلی لازم است. آب های آلوده را می توان به سه روش مکانیکی، شیمیایی و زیستی(بیولژیک) تصفیه نمود. در تصفیه آب آشامیدنی ممکن است چند گونه از تصفیه های نامبرده تواما در یک دستگاه انجام گیرد. مهم ترین روش های متداول در تصفیه آب آشامیدنی عبارتند از:
گرفتن مواد درشت با کمک آشغال گیر، ته نشین کردن مواد خارجی معلق در آب، تصفیه آب با کمک صافی، اکسید کردن مواد آلی موجود در آب با کمک هوارسانی و گند زدایی آب توسط مواد شیمیایی.
شبکه های آشغال گیر 
پیش از ورود آب به تصفیه خانه با کمک این شبکه های فلزی مواد بزرگ شناور در آب گرفته می شوند از این رو تنها برای برداشت از منبع های روی زمین مانند رودخانه ها بکار می روند. در صورت زیاد بودن مواد شناور در آب رودخانه و برای جلوگیری از بسته شدن شبکه های نامبرده آنها را در دو یا سه ردیف با سوراخ های گوناگون قرار می دهند. شبکه های آشغال گیر درشت با سوراخهای 20 تا 30 میلیمتر و شبکه های ریزبا سوراخ های 2 تا 5 میلیمتر و شبکه های خیلی ریز که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند با سوراخ های 2/0 تا یک میلیمتر ساخته می شوند. مجموع سطح سوراخ های نخستین شبکه باید 5/1 تا 2 برابر سطح مقطع لوله آورنده آب به تصفیه خانه باشد و سرعت آب در سوراخ های شبکه نباید بیش از 66/1 متر بر ثانیه گردد.
روش ته نشین کردن مواد خارجی آب 
الف-ته نشینی بدون استفاده از مواد شیمیایی - تصفیه در استخرهای ته نشینی را معمولا تصفیه مقدماتی آب نیز می نامند. چون آ بهای موجود در طبیعت دارای مقداری مواد معلق می باشند که در مرحله ی نخست باید از آب گرفته شوند بنابراین آب را وارد استخرهای بزرگی می کنند واز سوی دیگر خارج می سازند آب پس از وارد شدن استخر سرعتش کاسته شده و به 2 تا 10 میلیمتر در ثانیه می رسد. این سرعت کافی است که به ذرات معلق امکان ته نشینی را بدهد . این کار ممکن است به شکل متناوب نیز صورت گیرد یعنی استخری را پر از آب کرده بگذارند ته نشین گردد و سپس آبرا خالی نموده و استخر را بشویند ولی این شکل کار تنها برای دبی های کم اجرا پذیر است و نیاز به تعداد زیادی استخر می گردد از این رو امروزه کمتر از این روش استفاده می شود.
ب-ته نشینی با استفاده از مواد شیمیایی 
برای کوتاه کردن مدت زمان ته نشینی و نیز برای کم کردن مقدار نمک های محلول در آب غالبا استخرهای ساده ته نشینی کفایت نکرده و کاربرد مواد شیمیایی جهت تصفیه آب لازم می گردد. نوع و مقدار مواد شیمیایی لازم باید نسبت به نوع آب و مواد آن در آزمایشگاه تعیین گردد. مواد شیمیایی که برای ته نشینی مواد خارجی آب مصرف می شوند به صورت زیر کار می کنند:
نخست-مواد شمیایی مصرفی که بیشتر دارای بار الکتریکی مثبت می باشند مواد ریز معلق در آب را که معمولا دارای بار منفی هستند به دور خود جذب کرده و ذرات معلق بزرگ تر و سنگین تری را می سازند و برای ته نشینی آماده می کنند. این پدیده را انعقاد  می نامند.
دوم-مواد شیمایی با نمک های محلول در آب ترکیب شیمیایی نموده و از نمک های محلول نمک های نامحلول بوجود می آورند و آنها را برای ته نشینی آماده می سازند.
ماد شیمایی که در تصفیه آب آشامیدنی بکار می روند بسیار گوناگون می باشند.
سولفات آهن سه ارزشی
سولفات آهن
سولفات مس(کات کبود)
صافی ها 
تصفیه نهایی آب بوسیله صافی ها انجام می گیرد. در صورتی که آب دارای مواد خارجی و معلق بسیاری نباشد صافی ها می توانند تنها وسیله تصفیه آب نیز باشند. برای آب های با درجه ناخالصی زیاد باید پیش از صافی از استخرهای ته نشینی ساده و یا از استخرهای پولساتور و اکسیلاتور استفاده نمود. صافی ها برای تصفیه آب چند کار را همزمان انجام می دهند.
نخست-تصفیه مکانیکی به صورت صاف کردن آب و گرفتن مواد کلوئیدی و آلک های و انگل های موجود در آب، شدت این کار بسته به بزرگی و کوچکی خلل و فرج لایه ماسه دارد. 
دوم-در اثر خاصیت جذب سطحی دانه های ریز ماسه مواد کلوئیدی را در آب به دور خود جمع می کنند.
سوم-اکسید اسیون مستقیم مواد معدنی و آلی آب با کمک اکسژن محلول در آب.
چهارم-کمک به رشد و تکثیر باکتری های هوازی که به صورت لایه لجن در روی ماسه ها نمودار می گردند. این باکتری ها با ترشح دیاستازهایی  مواد آلی را اکسید کرده و یا با تغذیه ی آنها تولید نیترات ها و فسفات ها را می نمایند. در روزهای نخست کار صافی ها، به علت نبودن لایه لجن نام برده، تصفیه با کمک باکتری ها رخ نمی دهد و نیز اگر سرعت جریان آب در صافی زیاد باشد عمل تصفیه با کمک باکتریها ناچیز خواهد بود.
صافی های کند 
از خواص این صافی ها همانا کمی سرعت جیان آب در ماسه آنها می باشد که مقدارش 05/0 تا 5/0 متر در ساعت (بطور متوسط 1/0 تا 2/0 متر در ساعت) است.
افت حاصله در قشر ماسه بسته به مدت زمان کار صافی برابر 5/0 تا 5/1 متر ارتفاع آب می باشد. بلندی آبرا روی ماسه برابر 3/0 تا 0/1 متر بر می گزینند. قدرت صافی یعنی مقدار آبی که در روز می تواند تصفیه کند برابر 5/2 تا 0/7 متر مکعب آب در هر متر مربع از سطخ صافی. معمولا ماسه مصرفی را از جنس کوارتز با قطرهای 2/0 تا 2 سانتیمتذ (مناسب ترین قطر 3/0 تا 4/0 میلیمتر) و کلفتی لایه ماسه ی فعای را 5/0 تا 2/1 متر انتخاب می کنند. قطر دانه های مؤثر ماسه برای صافی های تهیه کننده آب آشامیذنی ریزتر از صافی های تصفیه کننده آب آشامیدنی ریز تر از صافی تصفیه کننده آب کارخانه ها می باشند. برای اینکه آب هنگام گذشتن از صافی ماسه های نرم را با خود نبرد، زیر لایه ماسه ی فعال یک لایه نگهدارنده پیش بینی می کنند که قطر دانه های آن 2 تا 25 میلیمتر می باشد. کلفتی این لایه پیرامن200 تا 400 میلیمتر نباید بیشتر باشد.
صافی های تند 
اختلاف اصلی اسن گونه صافی ها با صافی های کند در سرعت تصفیه و در نتیجه درجه تصفیه آنها است. در این نوع صافی سرعت جریان آب در ماسه خیلی بیشتر و از این رو تصفیه زیستی در ان خیلی کم انجام می گیرد. بجز آن شکل شستشوی صافی های تند تنها با کمک جریان وارونه ی آب و هوای فشرده در ماسه انجام می پذیرد.
شستشوی صافی های تند- شستشوی صافی های تند در سه مرحله زیر انجام می گیرد. 
مرحله نخست-با کمک یک کمپرسور 60 تا 90 متر مکعب در ساعت هوای فشرده برای هر متر مربع از سطح صافی از مجرای d در شکل (4-12) و سپس از راه 
پستانک های c و در جهت عکس جهت جریان آب در صافی در حالت تصفیه در ماسه می دمند تا دانه های ماسه b از هم جدا شوند. این مرحاه یک تا دو دقیقه طول می کشد. فشار هوا در پستانک باید کمی بیشتر از ارتفاع آب روی صافی باشد.
مرحله دوم- از همان مجرای d آب و هوای فشرده از راه پستانک های c وارد ماسه b گردیده سبب بهم زدن و بهم سائیدن ذرات آن و جدا شدن لجن از دانه های ماسه می گردد.
مقدار آب لازم برای شستشو صافی 18 تا 25 متر مکعب در ساعت برای هر متر مربع از سطح صافی است. فشار آب 5/0 تا یک اتمسفر و مدت زمان انجام این مرحله 8 تا 11 دقیقه می باشد. این مرحله در شکل (4-12) نشان داده شده است.
مرحله سوم- در این مرحله جریان هوا قطع و جریان آب با همان دبی گذشته      لجن های بدست آمده از شستشوی صافی را به کانال هدایت می فرستد تا اینکه آب روی صافی نسبتا زلال گردد. مدت اجرای مرحله ی سوم یک تا دو دقیقه و مدن زمان سه مرحله صافی 10 تا 15 دقیقه می باشد. فاصله زمانی دو شستشو بسته به درجه آلودگی آب از چند ساعت تا چند روز متفاوت است. وقتی افت فشار در صافی از 2 تا 6 متر ارتفاع آب بیشتر شد، باید صافی شستشو شود. سرریز کانال فاضلاب e در شکل های (4-11) و (4-12) باید دست کم 50 سانتیمتر بالاتر از سطح ماسه قرار گیرد تا ماسه همراه فاضلاب به کانال نام برده وارد نشود.
استفاده کربن فعال  در تصفیه آب
نیروی ناشی از جذب سطحی کربن فعال به علت زیاد بودن سطح ذرات آن (حدود 600 تا 1000 متر مربع در هر گرم زغال) بسیار زیاد است. کربن فعال را ممکن است از چوب و زغال چوب و یا از زغال سنگ تهیه نمود. امروزه زغال فعال از جمله بهترین و مطوئن ترین موادی است که برای انعقاد مواد کلوئیدی آب در تصفیه خانه ها به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. کربن فعال بصورت پودر به ابعاد 04/0 تا 14/0 میلیمتر و یا به صورت خرده زغال و دانه دانه ای شکل به ابعاد 4/0 تا 2 میلیمتر به فروش می رسد. برای آلودگی های موقتی می توان از پودر کربن فعال به مقدار 2 تا 40 میلی گرم برای هر لیتر آب مصرفی استفاده نمود. برای کاربرد کربن فعال در صافی ها، خرده زغال مزبور را به لایه های 5/0 تا 2 متری روی ماسه قرار می دهند. استفاده از پودر زغال تنها در صورتی امکان پذیر است که بعد از صافی ماسه ای آب از سرندهای بسیار ریز ابریشمی با سوراخهایی برابر 30 تا 50 میکرومتر گذرانده شود تا پودرهای زغالی که از ماسه صافی گذاشته اند در آب باقی نماینند. سرعت جریان آب در صافی های با زغال فعال 5/0 تا 6/0 متر بر ثانیه می باشد. از پودر زغال فعال می توان در استخرهای ته نشینی با بستر لجن مانند پولساتوز نیز استفاده نمود.
در این صورت ذات زغال توسط بستر لجن گرفته می شود و از این رو همراه لجن اضافی مقداری از پودر زغال نیز هدر رفته و تلفات زغال افزایش می یابد. زغال فعال پس از چند هفته تا چند ماه کاربرد خاصیت جذب سطحی خود را از دست می دهد. در اینصورت باید با کمک اسیدی آنرا شستشو داد و یا بخار آب 160 درجه مواد جمع شده روی ذرات زغال را از آن جدا نمود. استفاده از کربن فعال در تصفیه آب روشی است نسبتا پرهزینه و گران قیمت و در کاربرد آن باید به جنبه های اقتصادی آن توجه شود.
روش هوادهی 
روش هوادهی در تصفیه آب آشامیدنی کاربرد بسیار دارد. از این روش برای اکسید اسیون مواد آلی و معدنی و به ویژه برای گرفتن گازهای اضافی موجود در آب استفاده می شود. آب آشامیدنی پس از دریافت اکسیژن کافی و انجام گرفتن اعمال زیستی توسط باکتری ها و اکسیداسیون مواد آلی و کنش و واکنش های شیمیایی روی مواد معدنی باید از صافی و یا استخرهای ته نشینی گذرانده شود تا مواد معلق پدید آمده از آب گرفته شوند.
در همه روشهای هوادهی کوشش بر این است که هرچه بیشتر آب را در مجاورت هوا قرار دهند تا اکسیژن لازم را بدست آورد و گازهای اضافی را از دست بدهد. روش های گوناگون هوادهی عبارتند از:
الف-ایجاد باران مصنوعی برای این کار آب توسط صفحه سوراخ دار و یا 
دوش های متعددی در بلندی 2 تا 4 متری به صورت باران بر زمین می بارند. 
قطره های آب هنگام افتادن با هوای کافی در تماس قرار می گیرند. سطح بارش برای هر دوش یک متر مربع، سرعت آب در لوله دوش ها کم و حدود 4 تا 6 متر در ساعت و فشار آب هنگام بیرون آمدن از دوش 25/0 متر ارتفاع آ بانتخاب می گردد.
ب-چکاندن آب-در این روش آب را روی سطحی از قطعه های سنگی و یا روس میله های چوبی و یا مواد پلاستیکی پخش می کنند، آب با چکیدن از روی قطعه ای به قطعه زیرین با هوا در تماس قرار کیرد. برای چکاندن یک لیتر در ثانیه آب 5/0 تا یک متر مربع سطح چکاندن لازم است. در این روش تا حدود 50 درصد گازگربنیک از آب گرفته می شوند.
ج-ایجاد آبشار-با ساختن حوضچه های پله کانی سبب ریزش مصنوعی آب و تماس آن با هوا می گردند. در این روش اگر ارتفاع آبشار 2/1 تا 3 متر بار سطحی برای استخر 2/22 تا 7/66 متر مکعب در ساعت برای هر متر مربع انتخاب گردد. مقدار 30 تا 60 درصد گازکربنیک کاسته می شود.
د-پودر کردن آب-با کمک انکتورهایی آب را با هوا می آمیزند و تبدیل به پوردس از ذرات ریز آب می کنند. برای مؤثر کردن این کار می توان آب را توسط آنژکتور بر یک صفحه ی میانی a برخورد داد و یا آب را به صورت فواره هایی به بلندی یک تا چهار متر به بالا پرتاب نمود. در صورت استفاده از فواره، برای هر متر مربع از سطح استخر یک عدد فواره و فشار آب را برای جهش آن 3/0 تا 6/0 اتمسفر می کنند. در صورتی که فشار 3/0 اتمسفر فرض شود، بسته به قطر انکژکتور (12 تا 37 میلیمتر) بار سطحی استخر 36/1 تا 5/8 متر مکعب آب در ساعت برای هر متر مربع از سطح استخر پیش بینی می شود. در این روش 75% گاز کربنیک از آب گرفته می شود.
و-هوادهی در محیط سربسته- در صورتی که هوادهی در محیطی سربسته انجام گیرد باید توسط کمپرسور هوای کافی به درون محیط نامبرده وارد نمود. کار کمپرسور بهتر است به صورت مکش انجام گیرد تا در نتیجه ی ایجاد خلتء بسیار کمی پیرامن 10 تا 20 میلیمتر ارتفاع آب جداسازی گازها بهتر انجام پذیرد.
در مقدار هوادهی نیز باید دقت زیاد نمود. هوادهی زیاد سبب کم شدن گاز کربنیک و آزاد شدن و ته نشین شدن کربنات کلسیم شده و آب سبک می شود. در این صورت اگر سبکی آب بیش از حد لازم گردد باید به نسبت معینی آب سبک را با آب سخت مخلوط نمود تا سختی لازم (حدود 35 میلی گرم در لیتر) برای آب بدست آید. هوادهی کم میز سبب باقی ماندن گاز کربنیک یا گازهای دیگر در آب شده و در مورد گاز کربنیک آ ب خاصیت خورندگی خود را کاملا از دست نمی دهد.
 
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی آبرسانی شهری , ,بخشی از مطلب ,1-خواص آب ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی مبانی سرمایه گذاری در شهرداری ها فایل پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل فضاهای شهری میدان توپخانه تهران پاورپوینت
دانلود بررسی دلایل مهاجرت از روستا به شهر فایل پاورپوینت
دانلود بررسی مقوله روستا , شهرفایل پاورپوینت
دانلود بررسی اندیشه های جان لنگ و کوین لینچ در شهرسازی پاورپوینت
دانلود بررسی تاثیر تابلوهای تبلیغاتی بر شهر و روان شهروندان فایل پاورپوینت
پاورپوینت بررسی آمایش سرزمین - Spatial Planning or Territorial Planning
پاورپوینت تحلیل فضای شهری ،بررسی و تحلیل راسته ی خیابان ناصر خسرو
دانلود بررسی رهیافت بازآفرینی شهری رادیکال برای ارتقای کیفیت زندگی شهری فایل پاورپوینت
پاورپوینت بررسی نظریات ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها و طرح‌هاى مختلف توسعه شهرى
پاورپوینت بررسی جامعه شناسی برای معماری
دانلود بررسی شهرها و شهرک های جدیدپاورپوینت
دانلود بررسی نوزایی شهری پاورپوینت
دانلود بررسی تجزیه تحلیل فضای شهری میدان تجریش پاورپوینت
دانلود بررسی مقایسه شهر سازی اصفهان در دوره صفوی با شهر آمستردام
دانلود بررسی روش های مکان یابی عناصر شهری پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل خیابان خیام جنوبی آذربایجان غربی پاورپوینت
بررسی و تحلیل سایت بلوار هاشمیه پاور پوینت
آشفتگی بصری در نماهای شهری
دانلود بررسی تحلیل فضای شهری نمونه موردی ،محله سرشور مشهدپاورپوینت


  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰



پاورپوینت بررسی ارتباط طبیعت و معماری

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 51 اسلاید   قیمت: 6500 تومان     تعدادمشاهده  2


 بخشی از مطلب

قبل از هر توضیحی راجع به ارتباط طبیعت و معماری یا همان معماری ارگانیک، بهتر است درباره طبیعت و پتانسیلی که در خود نهفته دارد و چگونگی استفاده از این پتانسیل و... صحبت کنیم و در ادامه به چگونگی تأثیر آن بر معماران و در نهایت در آثارشان برسیم!
  « ارتباط با طبیعت ، ضروری ترین شرط برای هنرمند است. هنرمند انسان است ؛ او خود طبیعت است ؛ بخشی از طبیعت است در میان فضای طبیعی.»
                                                                                           پل کله
طبیعت:
 طبیعت در همجا وجود دارد و تأثیرگذار است. انسان مدام از طبیعت تقلید می کند؛ ساختن خشت را از درختان فرا گرفته ، از گل های وحشی برای خلق سر ستون ها الهام گرفته اند و امواج دریا نقش مایه را برای خلق جزییات گچ بری و تزِیینات به آنها بخشیده است.طبیعت به وضوح در استعاره هم مرکزیت دارد.
طبیعت ، شاید به مثابه والاترین استعاره ، سر چشمه استعاره های بسیار مهم و در عین حال متفاوت بوده است.
طبیعت با آدامش دریا ، صدای برگ ها، نقش و نگار زمین و حالات فصول ، تأمّل در آرامش ، سختی و والایی را به ما ارزانی می کند.
طبیعت در شعر شاعران، یقیینا‍ در روح شاعرانه ی هر آفرینه ای حضور دارد. طبیعت نام خود را(مثل طبیعی،طبیعت گرا) به هر آنچه «واقعی» می نماید عاریه می دهد؛ طبیعت سرچشمه ی احساسات ، شور و شعف، و رایحه ی فضاوزمان است.
بسیاری از احساساتی که طبیعت بوجود می آورد مثل تغییر ساعات و گذشت زمان، که با تغییر رنگ کوه ها و آسمان ، عبور نور از لابه لای ابرها ، و با سر بر آوردن ماه و غروب خورشید مشخص می شود، نا محسوس هستند ؛ که حضور خود را از طریق مشاهده یا تأثیر عناصر محسوس طبیعت ( مثل کوه ها، دریا،درها،حیوانات و موجودات) بر ما مشهود می سازند. طبیعت به هر دو قلمروی(محسوس ونامحسوس) تعلّق دارد.
طبیعت با همه چیز در تماس است، روح زندگی را در آن ها می دمد و شرایط لازم وجود و رویش موجودات رافراهم می کند. طبیعت دلیل هرگونه «تغییرپذیری»است،و همچنین قابلیت آموزش مفاهیم بصری، فضایی و ساختمان را داراست.
ما نیاز فوق العاده ای به توجه دوباره به عناصر محسوس طبیعت داریم، چرا که می توان به این موضوع امید بست که احساسات شور و هیجان و رایحه هایی که معمار کنجکاو می تواند از طبیعت فراگیرد ، پادزهری را فراهم می آوردکه «از خود بیگانگی» اخیر ،را از معماران و محیط های معماری مبتلا به آن می زداید.










 
تأثیر دیرینه ی طبیعت:
شاید قوی ترین نوع الهام بخشی طبیعت بر مصنوعات بشری را بتوان در یونان باستان مشاهده کرد.بنابراین در ابتدا به مطالبی پیرامون یونانیان باستان که چگونه از طبیعت الهام گرفتند و در زندگی و هنر و مخصوصا در ساخت و ساز هاشان از این تجربه استفاده کردند، می پردازیم.
 یونانیان به طبیعت احترام می گذاشتند. آنان تغییر فصول را از طریق جشن ها و مراسم با زندگی خود در می آمیختند، برای جنگل ها، زمین ، آسمان ، آب ، وباروری الهگان ، به خدایان و نیمه خدایانی اعتقاد داشتند. الهگان الهام بخش، دختران خیالی الهام بخشی که اسم مفرد آنها(یعنیmuse)درشکل گیری وا‍ژه Music تأثیر گذاشت، در طبیعت یونان یا در جنگل های متراکم مسکن داشتند.
طبیعت و انسان یکدیگر را مخاطب قرار می دادند. اسطوره شناسی یونان سرشار از اسطوره هایی درباره ی مواجهه ی انسان و طبیعت است:
  کوهساران همی ندا سردادند و درختان بلوط نبز که آه و صد افسوس برای آدونیس . او در گذشت وپژواک در پاسخ گریست و ناله سر کرد.آه و صدافسوس برای آدونیس.  و نیز برای الهگان عشق و الهام ، که مرگ وی را به سوگ نشستند.                                                                                              (ادیث همیلتون)

عالم دریایی، امواج و دلفین ها، اختاپوس ها و صدف های حلزونی ، فرم های هندسی خود را به تزیینات قصر های کرت و میسن بخشیده اند. بنابه روایت اساطیری ، گل های وحشی و خارها به سر ستون های کورنتین تبدیل شده اند و مارپیچ ، شکل طبیعی تناسب و رویش زندگی ، نقش خود را به سرستون یونیک بخشید.
زیبایی طبیعی معابد یونان در نوع خود بی نظیر بود؛ معابدی در مجاورت چشمه هایی زیر سایه سار درختان ، بر فراز دره هایی پوشیده از درختان زیتون و...
پیشینیان آنها طبیعت را داراری سیرتی دوگانه می دانستند: زمینی و کیهانی
زمینی: شامل هر چیز بود که برای آنها قابل دیدن ،احساس کردن و تجربه کردن بود. آنها ساختمان های خود را در مکان هایی می ساختند که قابل رویت و محسوس بود. یونانیان هر «نشان زیبایی طبیعی» و هر شکل طبیعی منحصر بفردی را احترام می گذاشتند.
کیهانی: شامل جهان فرادست و کیهان بود؛ آنها تلاش می کردند تا آن را در ذهن خود دریافت و با هنر خود بیان کنند.
جلوه اول طبیعت مبتنی بر دریافتی محسوس بود ، و یونانیان باستان با احترام گذاشتن به عوامل محسوس در طبیعت ، دست به ساخت و ساز می زدند. آنها از طبیعت محافظت می کردند و از زمین بکر برای کشاورزی و دیگر امور زندگی بهره می جستند. علاوه بر آن خانه های خود را نیز در امتداد و در هماهنگی با توپوگرافی ، روی تپه ها و کوه های کم ارتفاع و با عنایت به بهینه سازی شیوه های اجتماعی ،اقتصادی، و نیز کاربرد انرژی بر پا کردند. آنها از قانون و طبیعت در استفاده ی حداقل از انرژی و جلو گیری از اتلاف آن پیروی می کردند. آنها با دنبال کردن رد پای بزها و گوسفندان خود مسیر بهینه را برای جاده کشی انتخاب می کردند . آنها نسبت به دید و مناظر سکونتگاه های خود به اماکن مقدس، شرق و غرب بسیار حساس بودند و ساختمان های مهم و محوطه های مقدس را با دقت نظر مکان یابی می کردند.«استقرار آتنی ساختمان» (شیوه ای که یونانیان برای ساخت و ساز در ایالت آتیکا ، که آتن در آنجاست ، به کار می بردند) طریقه ای از احترام گذاشتن به قوانین طبیعی بود،و برقراری ارتباط منطقی با طبیعت و در ضمن مناظر و قداست جهان آتنی را نیز حرمت می نهاد.
تمدن بشری با تلاش انسان برای ارتباط با طبیعت و فهم آن آغاز شد؛طبیعتی که برای او به سادگی دریافتنی نبود . شاید بتوان گفت که کل فرایند پیشرفت و تکامل بشری حاصل معاشقه ی او با طبیعت بوده است؛ تلاشی پیوسته برای ارتباط برقرار کردن با اصول و قوانین آن، و به واسطه ی آن ، ارتباط با انسان های دیگر.


معماری طبیعی
معماری طبیعی نوعی معماری آمیخته با رنگ است که در اوایل قرن بیستم به عرصه ظهور رسید. معمارانی چون فرانک لوید رایت، آنتونی گادی و رادولف استینر که هر کدام با الهام از طبیعت شیوه ای از این معماری را بنیان گذاشتند. این شیوه معماری به معنای تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه در آن خواسته های بشر بعنوان موجودی خلاق و زنده در نظر گرفته می شود، به انسان فردیت می بخشد و به سازگاری انسان با طبیعت پیرامون و مشخصه های فرهنگی وی کمک می کند.
معماری طبیعی از توجه صرف به ابعاد فرهنگی و اجتماعی پا را فراتر گذاشته و جنبه های فیزیکی، روحی و روانی بشر و ارتباط وی با دنیای پیرامون را مد نظر قرار می دهد و در زمانی که معماری روز شدیداْ وابسته به اقتصاد، تکنیک و مقررات است معماری طبیعی این موارد را با ابعاد زیستی، فرهنگی و روحی بشر گره می زند.

اصل و مبدا معماری طبیعی
با خلق شیوه های نوین معماری بسیاری از معماران بر آن شدند که با تلفیق تکنیک های ساختمان سازی و الهام از طبیعت زندگی بشر امروز، معماری طبیعی را بنیان گذاری کنند.
لوئیس سالیوان (1856_1924): اولین فردی که به تجزیه و تحلیل مفاهیم معماری طبیعی پرداخت. وی در مورد طبیعت تحقیقات بسیاری انجام داد که نتیجه آن اصول نقشه کشی این شیوه معماری بود. او همچنین معمار بنای هندسی (شکل مقابل) است.
















معماری ارگانیک

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد.رمانتیسم یک جنبش فلسفی هنری و ادبی در اواخر قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در شمال غربی اروپا بودکه به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد. این جنبش واکنشی در مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود. رمانتیک ها همانند پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد داشتند. ولی رمانتیک ها به آن بخش از ذهنتوجه داشتند که بیشتر در باره احساس وعواطف بود.درصورتی که برای فلاسفه کلاسیک عقل و منطق اهمیت داشت.

نکته حائز اهمیت این که اکثر فلاسفه رمانتیک شاعر بودند و به تجلیل از طبیعت عواطف وتخیل می پرداختنددر حالی که اکثر فلاسفه کلاسیک ریاضیدان بودند. برای نطریه پردازان قرن نوزدهم آمریکا که به دنبال زیبایی مدرن بودند طبیعت تنها فلسفه صحیح تلقی می شدهنرمند می بایست ترکیبی می ساخت که به موازات طبیعت باشد و پروسه حیات و رشد و توسعه را به صورتی انتزاعی نشان دهد.

رالف والدو امرسون نویسنده شاعر و کشیش آمریکایی هنرمندان را تشویق می کرد که از طبیعت الهام بگیرند.وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم و عملکرد در طبیعت هدایت می کرد او می نویسد :طبیعت سیستمی از فرم ها و روش های به وجود آوردن را خلق می کند که مستقیما قابل تطبیق در هنر است. همچنین ویوله لودوک معمار معروف فرانسوی معماران را ترغیب می کرد که قوانین طبیعی خلقت را به کار گیرند همانند مجسمه سازان قرون وسطی که گیاهان و حیوانات را مطالعه می کردند تا بفهمند که چگونه فرم های آنها یک عملکردی را نشان می دهند و یا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند.

معماری ارگانیک در آمریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت.اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم درنوشتارها وطرح های فرانک لوید رایت مشاهده کرد. به اعتقاد فرانک فرنس بر اساس نظریه ارگانیک همه فرمها طبیعی پویا هستند.نیروها وفشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند کشش ماهیچه ها و مفاصل هنگامی که موجود حرکت می کند طرح رشد و گسترش که در فرم گیاهان و صدف ها دیده می شود تصویری از یک شکل زنده است.اگر یک کار هنری بخواهد بیان کننده باشد باید به صورت ارگانیک ساخته شود.اجزا آن نمی توانند به صورت بخش های مجزا باشند بلکه آنها باید در یک سیستم پویا و شکل پذیر در یکدیگر ادغام شده باشند بیان در معماری باید در حل کردن نیروهای فیزیکی که در یک کالبد ارگانیک عمل می کند صورت می گیرد. سالیوان از پایه گذاران مکتب شیکاگو ومعماری مدرن درآمریکا بود وی اعتقاد بسیار زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت.سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود.او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود.یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید.

سالیوان در مورد مصالح می گفت :سنگ و ملات در ساختمان ارگانیک زنده می شود.موضوعی که فرانک لوید رایت شاگرد وی بهتر از هر معمار معاصر دیگری آن را در ساختمان هایش نشان داده است. رایت اگر چه با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت ولی وی آن را به عنوان غایت و هدف تلقی نمی نمود.به اعتقاد رایت تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاترکه از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود.

رایت در ۲۰ مه ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل تعریف کرد:

۱- طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا و اجزا و مصالح آن می باشد.

۲- ارگانیک: به معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا است.

۳- شکل تابع عملکرد:عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است.فرم و عملکرد یکی هستند.

۴- لطافت:تفکر و تخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد.همان گونه که پوشش درخت و گل بوته ها شاخه های آنها را تکمیل می کند.مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد و نه بالعکس.

۵- سنت: تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است.

۶- تزئینات: بخش جدائی ناپذیر از معماری است.رابطه تزئینات به معماری همانند گل ها به شاخه های بوته می باشد.

۷- روح: روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج گسترش یابد.

۸- بعد سوم: بر خلاف اعتقاد عمومی بعد سوم عرض نیست بلکه ضخامت و عمق است.

۹- فضا: عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شود و در آن جریان داشته باشد.

شاهکار معماری فرانک لوید رایت ونظریه ارگانیک را می توان در خانه آبشار در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا دید.موارد طراحی و اجرایی را که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان درهشت مورد زیر اشاره کرد.

۱- حداقل دخالت در محیط طبیعی

۲- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشد.

۳-ایجاد فضاهای بین ساختمان و محیط طبیعی

۴- تلفیق فضای داخل با خارج

۵- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق

۶- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل بنا چه در خارج بنا

۷- نمایش مصالح به همان گونه که هست چه سنگ چه چوب و یا آجر

۸- استمرار نمایش مصالح از داخل به بنا

از نظر رایت ارگانیک یعنی تلفیق شدن کل مجموعه و در مورد ساختمان ارگانیک معتقد بود: ساخته شده توسط افراد از درون زمین با تمهیداتی که خود در نظرمی گیرند و با توجه به زمان مکان محیط و هدف. از جمله معماران مطرح این سبک در آمریکا در حال حاضر فی جونز است.هرچند معماری ارگانیک بر خلاف کارهای میس و کوربوزیه صورتی جهانی به خود نگرفت ولی با این حال پیروانی در سایر کشورها پیدا کرد.در اروپا می توان از هوگوهرینگ و هانز شارونآلمانی آلوار آلتو فنلاندی وگروه دیستیل در هلند نام برد.در ایران هم می توان در کارهای مهندس هوشنگ سیحون - مهندس پاسبان - مهندس مهرداد ایروانیان نمونه هایی ازاصول طراحی معماری ارگانیک را مشاهده کرد.

ارتباط معماری با ارگانیسم های طبیعی به طور موثر به ۴ مورد محدود میشود:

۱- رابطه ی ارگانیسم ها با محیط خود

۲-وابستگی بین ارگانها با یکدیگر

۳- رابطه ی بین فرم و عملکرد

۴- اصل حیات


رابطه ی ارگانیسم با محیط خود و قیاس آن با معماری

فون هامبولت معتقد است که گیاهان را نباید با توجه به ویژگی های ذاتی طبقه بندی کرد بلکه بر اساس محیط و اقلیم پرورش آن را باید بررسی کرد که در این زمینه بسیار شبیه معماری است. به این ترتیب که معماتری را باید با توجه به موقعیت منطقه ای بررسی کرد نه نوع عملکرد آن ویژگی های محیطی درفرم تاثیر مستقیم دارد به عنوان مثال معابد یونان با معابد ژاپن تقریبا دارای یک نوع عملکرد ولی ساختار و فرم کاملا متفاوتی دارند.

وابستگی بین ارگانها و رابطه ی آن ها با یکدیگر شاید بتوان آن را به مثابه ارتباط بین بخش های مختلف یک ساختمان توجیه کرد به نظر ویکدو ازیر بخش های یک ساختمان را به مثابه دندان های یک حیوان تشبیه کرده است که گویای نوع خاصی از ساختار زنده و روند هضم می باشد و منطبق بر نحوه ی زندگی او شکل یافته و دقیقا هر قسمت تکمیل کننده ی قسمت دیگر است بخشها و ارتباطات بین بخشها بیانگر نوع عملکرد یک بنا می باشد .

اصول معماری ارگانیک:
طبیعت باید داخل بنا، اجزا و مصالح نیز بشود، ارگانیک به معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل و کل نسبت به اجزا است.                                              
عملکرد صرف صحیح نمی باشد، بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند.  
احترام به محیط طبیعی، تلفیق حجم و فرم با محیط طبیعی به کونه ای که هر یک مکمل همدیگر باشند.                                                                         
احترام به فطرت و ذات مصالح، به همان گونه ای که هستند، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر.                                         
استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا.
به کار بردن عنصر خط برای بیان بهتر، استفاده از خطوط ساده و مستقیم به جای خطوط منحنی و شکسته.                                                               













بررسی معماری ارگانیک در آمریکا

در قرن 19 توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت و اوج شکوفایی آن را در اوائل قرن 20 در آثار فرانک لوید رایت مشاهده می کنیم. بر اساس نظریه ارگانیک, همه فرم های طبیعی, پویا (دینامیک) هستند. سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آمدن در طبیعت بود. برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود, این یعنی اینکه سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید.

                                        
                       
در بینش ارگانیک ، هنرمند می بایست ترکیبی می ساخت که به موازات طبیعت باشد و پروسه حیات و رشد و توسعه را به صورت انتزاعی نشان دهد . طبیعت سیستمی از فرم ها و روش های به وجود آوردن را خلق می کند که مستقیما قابل تطبیق در هنر است . قانون تطبیق پذیری ، قانون زیر بنایی طبیعت در تمام ساختارهاست . فرم ارگانیک همان گونه که از درون رشد می کند ، شکل می گیرد . مجسمه سازان قرون وسطی ، گیاهان و حیوانات را مطالعه می کردند تا بفهمند که چگونه فرم های آنها خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند . معماری قرون وسطی نیز که نمود عمده آن در کلیساهای گوتیک است , در اثر مطالعه ساختار گیاهان ، تحول چشمگیری از نظر سازه ای یافت .
                                     

فرانک لوید رایت مطمئنا از خلاق ترین معماران قرن بیستم است . در اوایل قرن بیستم ، در اروپا و آمریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش بود ، رایت نیز با تکنولوژی مخالفتی نداشت ولی آن را به عنوان هدف نیز قبول نداشت . به اعتقاد وی تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر ، که از نظر وی همان معماری ارگانیک است .

فرانک لوید رایت و تاثیر او در معماری ارگانیک

تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید. مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود. پاره ای از اروپائیان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که احتمالاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتارهای رایت است، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی یا معماری توجیهی تعبیر کردند. اما اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیقتر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است. این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و درخانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است. از این رو، در این نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری همان است که باید باشد. این تعریف البته این کیفیت را به تعبیر اروپایی آن که در سطور بالا به آن اشاره کردیم نزدیک می کند، زیرا عدم تصنع، در این متن معنایش می تواند این باشد که هیچ فرمی بدون توجیح و دلیل پدید نیامده است و همان گونه که مظاهر طبیعت توجیح پذیرند، برای هر فرم از این نوع معماری، توضیحی می توان فرض کرد.


                                                      
                          
                                                         خانه ابشار اقر فرانک لوید رایت

آنچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاری روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی می کند، بلکه آن را جزئی از طبیعتی می کند که این ساختمان در میان آن بنا شده است. پاره ای از منتقدان این پرسش را مطرح ساخته اند که آیا آبشار از درون خانه نیز به دید می آید یا خیر؟ جواب این پرسش البته منفی است. اما معماری تا چه اندازه فقط باید در خدمت گروهی خاص و مقصودی معین باشد؟ به معماری باید به عنوان جزئی از محییط نگریست و از این لحاظ، این اثر رایت با توجه به مقصودی که بر معماری مرتبت است پاسخی بس موفقیت آمیز یافته است. اما تازه همین برون ساختمان، همین ارگانیک بودن آن، به درون ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است. به جای حجمهای واضح و یکنواخت و ملال انگیز، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود، همین شکفتگی از درون که روح و معنای ارگانیک است این داستانهای جالب را پدید آورده است. ونتوری که موضوع تضاد و پیچیدگی را در معماری مطرح می سازد، بی آنکه سخنی از این اثر برجسته رایت به میان آورد، او را ساده گرا و معماریش را معماری روستایی معرفی می کند، اما خود ونتوری چه از نظر تضاد و پیچیدگی و چه از هیچ نظر دیگر در معماری نتوانسه حتی اندکی به آثار رایت نزدیک شود، و این از پاره ای جهات و در موارد متعدد از مشکلات بزرگ معمارانی است که چون ونتوری خود را از قید و بندهای مدرن رسته می بینند. بت شکنی آنها ممکن است و می تواند موجه باشد، اما در سرودن شعرِ آزادی که جانشین این تقید شود موفق نبوده اند.

                                        

آنچه از کیفیت ارگانیک معماری رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وی مجسم است و برای ما حائز اهمیت بسیار، تندیس گونه بودن آن است. اگر به تعبیر تندیس گری را ترکیب حجمها و بازی فضاهای پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست، بلکه حاصل ترکیب حجمها و فضاهای طبیعی است که به صورت تخته سنگهای خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر می شود و نیز حجمهای تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگری از ترکیب را به پدید می آورند. دو دیوار عمودی سنگی(از سنگهای طبیعی تراش خورده و بر هم نهاده شده) در واقع پیوند(rapport) این ترکیب را به وجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب(سنگهای نخراشیده)و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی(حجمها صاف بتنی) را به یکدیگر متصل می سازد . اهمیت این کیفیت تندیسگونه برای ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معماری مدرن و از جمله به سبب سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در دهه شصت( و شاید اندکی زودتر، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاک قرار دهیم) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماری تجلی کرد و اکنون، البته به گونه ای دیگر و به تعابیری متنوعتر، در آثار معماری معاصر ما متجلی است.


رایت بین سالهای 1916تا 1922 به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپریال را در توکیو طراحی کرد . در این سالها شدیدا تحت تاثیر معماری ژاپن بود . ارتباط خانه با محیط ، الهام از طبیعت ، معماری ارگانیک ( ژاپنی ) ، سیالیت فضاهای داخلی . دومدرسه معماری شمال و جنوب در شیکاگو و نیومکزیکو ، تاسیس کرد .


                                    
                                                         
در کل می توان معماری رایت را چنین توصیف کرد : معماری ارگانیک ، ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت ، ساختمان باید در دل تپه ساخته شود و به صورت افقی ( که در رقابت با طبیعت مطرح نشود ) ، مصالح بکار رفته باید منطبق با همان طبیعت که ساختمان ساخته می شود باشد . شکل ساختمان بی قاعده و منفصل بندی شده و این عمل نه تنها بدلیل عملکرد ها بلکه به دلیل بی قاعده گی طبیعت بستر ساختمان ، توجه به مورفولوژن سایت و توجه به عملکرد و تکنولوژی ساخت ، یکی از شاخصه های اصلی در طراحی مسکن رایت آتشگاه در مرکز خانه و تنها عنصر عمودی معماری رایت بود و این عنصر عمودی بقیه فضاهای مسکن را سازمان می داد .
                                    
                                                

کل می توان معماری رایت را چنین توصیف کرد : معماری ارگانیک ، ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت ، ساختمان باید در دل تپه ساخته شود و به صورت افقی ( که در رقابت با طبیعت مطرح نشود ) ، مصالح بکار رفته باید منطبق با همان طبیعت که ساختمان ساخته می شود باشد . شکل ساختمان بی قاعده و منفصل بندی شده و این عمل نه تنها بدلیل عملکرد ها بلکه به دلیل بی قاعده گی طبیعت بستر ساختمان ، توجه به مورفولوژن سایت و توجه به عملکرد و تکنولوژی ساخت ، یکی از شاخصه های اصلی در طراحی مسکن رایت آتشگاه در مرکز خانه و تنها عنصر عمودی معماری رایت بود و این عنصر عمودی بقیه فضاهای مسکن را سازمان می داد   .
نظریات رایت در مورد معماری ، در سال 1930 ، اصول برنامه ریزی برگرفته شده از کتاب رایت در معماری و دموکراسی :

1- کم کردن دیوارهای داخلی و ایجاد یک محیطی برای جریان هوا ، نور و چشم انداز به طوری که در کل پیوسته نشان داده شود .
2- هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقی بهترین وسیله برای ایجاد همبستگی است )
3-پلان آزاد
4- نشان دادن پی ها به صورت سکوی آجری کوتاه برای قرار گرفتن خانه بر روی آن
5- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جدید
6- دادن تناسبات منطقی و انسانی به تمام درها و پنجره ها
7- رار دادن تاسیسات حرارتی درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسیسات روشنایی و لوله کشیها در استخوان بندی ساختمان بطوری که جزئی از پیکره ساختمان باشد .
8- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانیک معماری و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد .
9- حذف تزئینات ( دوره های معماری ) حذف ظرایف کاریها
منبع الهام کارهای رایت : هنر و صنایع ( هنر و پیشه ) - ساختمانهای ژاپنی - مکتب شیکاگو










طبیعت کویر
هنرمند ایرانی ابزارهای خود را با توجه به طبیعت در اختیار می گیرد و او کسی است که هم برکار خود واقف است و هم بر آئین طبیعت حکم میکند.
باز هم ما در کویر همان ارزشها و همان ویژگی را داریم که در مبحث معماری کویر عنوان شد.اما ابتکاری که معمار هنرمند ایرانی برای توافق و هماهنگی با این ویژگی های کویر انجام داده است .استفاده از حیاط مرکزی است که این حیاط مرکزی با توجه به نوع عملکرد خود فضاهای مختلفی را دراطراف خود شکل می دهد. فضاهایی که در اطراف حیاط مرکزی شکل می گیرد در مس ج د دارای ارزش یکسانی نیستند حال آنکه در مدرسه و کاروانسرا تقریبا ارزشی یکسان دارند.
حال ما در این بحث و تحقیق عناصر و ارزش های پایدار را در معماری حیاط مرکزی مورد بررسی قرارمیدهیم و علت اینکه معماری حیاط مرکزی اهمیت پیدا کرده است را مورد بررسی قرار میدهیم:
همان طور که می دانیم معماری ا یرانی معماری است که کاملا از بطن سنت برمی خیزد و سنت نیز همانطبیعت است بنابراین هم داخل و هم خارج آن حائز اهمیت است . خارج به این علت که در ارتباط باطبیعت است و داخل به خاطر ارتباط مستقیم با انسان که او نیز یکی از قوانین طبیعت است و به گونه ای دیگر معماری پایدار است که گویای ارزش های نهفته در آن باشد . ارزشهای که باعث شده است اینفضاها به ظاهر زیبا، جاودانگی دائم داشته باشند . برای پیدا کردن مفاهیم و ارز ش های پاید ار معماری حیاط باید به بطن آن وارد شویم و اصول هر چیز را به اصل آن برگردانیم.
انسان در حکم نمادی از جانب الله است و هر چیزی برای او نماد و حکم چیزی را دارد و برای او ارزشخاصی دارد.
انسان در خا ک مأوای خو د - زندگی می کند و او در زمین مرکز هر چیزی است چون نم اد خداست وخدا نیز مرکز هرچیزی است.
انسان از طبیعت اطراف خود که برای او نمادی از حق است استفاده کرده و به گونه ای آنها ر ا درمعماری خود به کار میبرد تا این طبیعت او را به اصل و حق راهنمایی کند.

                              
پیوند با طبیعت بیرون:
هنرمند ایرانی با توجه به این موضوع که انسان چند روزی در این دنیا زندگی می کند و بعد به اصل خود باز م ی گردد بنابراین فضا که نماد هستی است و به او جهت می دهد را ایجاد می کند و این فضا را مطابق با جهان جاوید برای این زندگی چند روزه برای خ ود می سازد. او برای این منظور و ایجاد فضا در ابتدا فضای مرکزی را با دیوارهایی حایل می کند که علاوه بر اینکه خود را از آسی ب های جوی بیرون حفظ میکند ( باد، امنیت و ...( د رمرحلة بعدی ارزش کاربری پیدا میکند.حال با این شکل گیری انسان در آن مرکز که در واقع خود اوست سعی می کند طبیعت را قرار دهد تا هر لحظه و هر زمان خود انسان را به او یاداور شود.

الهام از طبیعت کویر در معماری
معماری کویر در حقیقت معماری است که سربرآورده از دل کویر باشد ، برگرفته از طبیعت کویر وارزشهای حاکم بر آن- معماری در کویر وقتی پایدار است که اصول حاکم بر کویر را نقض نکند.این ارزش ها و اصول چه در معماری جهان و چه در معماری ایران اصولی مشترک است . زیرا طبی عت کویر یکی است ولی نحوة برخورد معماران به خاطر وجود فرهنگی های متفاوت ، شکل متفاوتی میگیرداما در هر صورت ماهیت آنها یکسان است زیرا ماهیت آنها چیزی جز کویر نیست.
نمونه هایی از معماری کویر در جهان
1. مرکز هنرهای زیبای نیلسون:   NELISON Fine ARTS Center
پروداک بهتر از هر معمار آمریکایی دیگر ، بیابان را ساکت و آرام مشاهده کرده است و بهتر از هرمعماری دیگری ارز ش های کویر را در ساختمان خود به کار برده است او این مرکز هنری را به گونه ای طراحی کرده است که آدم گویی به یک خانة سرخپوستی در داخل شهر وارد میشود.
                          
دیوارهای گچی طوری روی هم قرار گرفته اند که انگار لایه ای از شن روی لایه ای دیگر نشسته است واین همان حد فاصل زمین و آسمان است و از لایه های شنی که با باد به حرکت درمیآیند الهام گرفته شده است که به راحتی در نما قا بل حس اس ت . او در این اثر هم به زمین توجه کرده است و هم به آسمان.
                                   

معمار با توجه به صلابت کویر برای سبک کردن آن حفره هایی در جدارة خارجی به کار برده است که نور خورشید را به داخل زیرزمین میکشاند.          
                                    
                                    

او برای هماهنگی با طبیعت از تزئ ینات اضافی اجتناب می کند و این خصلت کویر که برهنه و خالصاست را رعایت میکند.
او حتی از تفکرات گذشته نیز الهام می گیرد و راهروهاو مسیرهایی زیرزمینی را در عین ک اربردی که دارند ایجاد میکند و این مسیرها در عین هدفمندی به راحتی بازدیدکنندگان را هدایت میکند.
او حتی فقدان عنصر آب در کویر را نیز جبران می کند و در قلب مرکز آب را به جریان درمی آورد.ارزشی که در معماری کویر ارزشی خاص دارد حتی با تغییر رنگ محسوس در بافت و زمینه ، ایجادفضایی باران خورد ه را ایجاد م یکند . گویی از این ویژگی کویر(سراب ) بهره برده ا ست . (باز هم نمایش یکی دیگر از واقعیتها به گونهای کاملا معمارانه).
                                   
پروداک حتی برای ارتباط به آسمان و اوج از یک دروازه استفاده م ی کند که در عین عملکردی که برای هدایت بازدیدکنندگان دارد آسمان را در بنا دخالت میدهد. در این باره ما شاهد تابعیت شکل از عملکرد هستیم با حفظ طبیعت و شکل های حاکم بر آن در این بنا حتی از سنت نیز تبعیت شده است این تبعیت به معنی تکرار نیست.
                              

2. کتابخانه لاس و گاس (موزة دیسکاوری ( آنتونی پروداک
او در این اثر به بهترین شکل ممکن از قوس و رنگ های بیابانی کمک گرفته است . او در این اث ر از
ترکیب احجام برای ایجاد سایه ) آرزوی بسیار مهم در کویر ) استفاده کرده است و حتی از درختان نخل
برای ه دایت مراجعه کنندگان بهره برده است . او در این بنا از سیمان به رنگ استخوانی کم رنگ و
دیوارهای سنگی قهو ه ای مایل به زرد و قرمز استفاده کرده و به گونه ای یادآور حس خشت و گل پختة
بیابانی شده است. و آب نیز همان عنصر با ارزش کویر در دل آن به کار رفته است.


                        
معمار برای مقابله با آفتاب شدید نیز بر بعضی از حیاط ها از پوشش استفاده کرده است و این معمار ازحیاط مرکزی نیز به وفور در قسمت های مختلف بنا استفاده کرده است به گونه ای بر حیاط مرکزیسایهای ایجاد کرده است و دما را کنترل کرده است.
او همچنین بعضی از پنجره ها را با سایه بانهای فلزی پوشانده که از ورود آفتاب جلوگیری می کند . اوهمچنین برای اینکه با گرمای شدید و سرمای شدید زمستان نیز مبارزه کرده باشد بافتی متراکم به وجودآورده است بافتی کاملا سنگین و پنجره ها نیز اکثرابه سمت حیاط های مرکزی باز م ی شود . و ابعاد به نسبت کوچکتری دارند.

                                  
                                  

او برای اتصال ساختمان خود به آسمان از یک نیم استوانه استفاده م ی کند و ه م چنین از فر م های که درکویر یافت میشود.
و باز عنصر آسمان در اثر دخالت دارد.
                                   
                                   

3. خانة سایه(پروداک(
با توجه به بررسی این سه نمونه می توان به این نتیجه رسید که معماری کویر دارای ویژگی های زیر است:
1. تخت و مسطح بودن ساختمان
2. بافت فشرده
3. استفاده از عنصر گرانبهای کویر)آب(به عنوان قلب ساختمان
                                          

4. استفاده از فضای مرکزی که توس ط دیوارهایی حایل شده است تا از شنهایی که در این منطقه وجود
دارد جلوگیری کند.
5. استفاده از حداقل بازشوها در نمای خارجی
6. ارتباط با زمین و آسمان به گونهای مشخص.

معماری کویر در ایران
کویر در ایران گنجینه ای از معماری است . گنجینهای که الما س های آن با خمی رمایة وجودی)خاک(
به دست هنرمند با ذوق و توانای ایرانی شکل گرفته است.
هر چند که این معماری ها تقریبا شکل ثابتی به خود گرفته اند اما یکی از ویژگی های آن عملکرد چند
جانبهای است که این معماریها دارند)خانه- مدرسه- مسجد و...)
اما اگر نیک بنگریم در عین اینکه این بناها فرم و شکل ثابت دارند اما باید دانست که درون هر کدام  ارزشهایی نهفته ا ست . در شکل گیری معماری سنتی ایران اصول سنت و عرفا ن نقش بسزایی در شکل
گیری آن داشته است.
معماری ایران همچون درختی تناور است با ریشه هایی سخت در خا کی تغییرناپذیر )طبیعت تغییر نمی -
کند.( این خاک تغییرناپذیر در واقع حاوی همان ارزشهایی است که برای انسان سنتی اهمیت دارد.
صنعتگر هنر ایرانی در همه مراحل زنگی خود تحت تأثیر شریعت )اصول الهی( بوده است و اصول الهی
نیز همان اصول حاکم بر طبیعت است بنابراین معماری ایرانی نیز باز برگرفته از طبیعت است.
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی ارتباط طبیعت و معماری , ,ارتباط طبیعت و معماری ,معماری ارگانیک، ,طبیعت و پتانسیلی , , ,مقدمه: , , , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی آب و معماری - تقارن در معماری
پاورپوینت بررسی لانه عنکبوت موریانه مرغ مگس خوار- انسان، طبیعت، معماری
پاورپوینت بررسی آب و معماری - انسان، طبیعت، معماری
دانلود, بررسی معماری الهام گرفته از طبیعت, پاورپوینت
دانلود, بررسی سازه های برگرفته از طبیعت (آرشیتکت : سانتیاگو کالاتراوا), پاورپوینت
دانلود, بررسی انسان،طبیعت،معماری مورچه, پاورپوینت
دانلود, بررسی رابطه خفاش و معماری, پاورپوینت
مطالعات بررسی سبک بیونیک در معماری
بررسی الهام از طبیعت در معماری ، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری فراکتال
پاورپوینت بررسی الگوهای معماری و طبیعت
پاورپوینت بررسی نقش آب در معماری
دانلود تحلیل جزوه معماری با طبیعت در گذر زمان- دکتر بهبهانی،PDF
دانلود تحلیل گل‌‌های فصلی و دائمی(مورد استفاده در فضای باز و سبز)،پاورپوینت
دانلود تحلیل گیاهان پوششی،پاورپوینت
دانلود تحلیل گیاهان رونده،پاورپوینت
دانلود تحلیل انسان، طبیعت، معماری با موضوع معماری سبز؛ بام سبز،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی معماری بیونیک - انسان، طبیعت و معمارى
پاورپوینت رایگان بررسی رابطه معماری ، انسان و طبیعت
پاورپوینت انعکاس طبیعت در معماری ، در هنر انتزاعی و رئالیستی
  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی اجزای ساختمان

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 75 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 11607 kb  تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی اجزای ساختمان 
 
وضعیت قرار گرفتن درب های داخلی باید طوری باشد که بتوان از فضای اتاق نهایت استفاده را کرد.(1-8) تصمیم گیری درباره نحوه باز شدن در به بیرون یا داخل الزامی است ولی معمولاً دربها به داخل اتاق باز می شوند.(25)
       عرض درب به نحوه استفاده ازآن و اتاقی که درب به داخل آن باز می شود و بستگی دارد.حداقل پهنای داخلی درب 55cm  می باشد. در مجتمع های مسکونی پهنای استاندارد دربه به ترتیب عبارتند از: دربهای یکلنگه که به داخل اتاق های اصلی باز می شوند باید پهنای تقریباً 80 cm داشته باشند، درب اتاقهای فرعی باید پهنای تقریباً 70cm داشته باشند، درب جلوی ساختمانها و آپارتمانها باید به پهنای تقریبی 90cm باشد، دربهای جلوی خانه ها هم باید دارای عرض تقریبی 115cm باشد . در درب های دو لنگه پهنای دربهای اتاق های اصلی تقریباً 170cm ،پهنای دربهای جلویی 140 تا 225cm می باشد. حداقل ارتفاع درب 185cm است ولی ارتفاع معمولی بین 195 تا200cm می باشد. از دربهای کشویی و گردان به خاطر اینکه مانند مانعی جلوی راههای فرار اضطراری را می گیرند نمی توان بعنوان درب های خروج استفاده کرد. 
       در کنار دستگیره درب انتهایی باید حداکثر فضا موجود باشد همچنین اگر درب در گوشه ای از اتاق قرار داشته باشد باید لولای آن در کنار محلی باشد که به گوشه اتاق نزدیکتر است.
و....
 
 
فهرست مطالب
 
    اندازه پنجره ها
    نحوه ی استقرار پنجره ها
    انواع پنجره ها و ابعاد آنها
    درب ها
    پلکانها
    پاگردها و راه پله های حلزونی
    خانه ها   تالارهای ورودی و دالان ها
    کریدورها« راهروها»
    فضای انباری
    آبدارخانه ها و دولابچه هاو انباری ها
    آشپز خانه ها
    اتاق های غذاخوری و لوازم روی میز
    مناطق غذا خوری
    اتاق های خواب
    انواع تخت ها
    اتاق های خواب
    شاه نشین تخت و رخت آویزهای مخصوص لباس خواب
    وسایل نگهداری و انبار لوازم
    حمام ها
    نمونه هایی از نقشه های حمام
    پارکینگ های اتومبیل
    محل ساخت خانه ها
    بهترین محل های مسکونی
    موقعیت خانه بر حسب خیابان
    موقعیت اتاق
    انواع خانه ها
    خانه های غیر مستقل
    خانه های متصل به هم
    خانه های حیاط دار و باغچه دار
    خانه های تراس دار
    خانه های شهرک دار و حومه شهر
    خانه های تراس دار
    خانه های نیمه مستقل
    خانه ای حیاط دار
    خانه های مستقل
    خانه های سه نزازه
    انواع خانه ها   نمونه ها
    خانه های ساخته شده بر روی شیب ها
    خانه های بزرگ
    نمونه های بین المللی
    بالکن ها
    همراه با تصاویر
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت , بررسی اجزای ساختمان ,اندازه پنجره ها , نحوه ی استقرار پنجره ها , انواع پنجره ها و ابعاد آنها , درب ها , پلکانها , پاگردها و راه پله های حلزونی , خانه ها تالارهای ورودی و دالان ها , کریدورها« راهروها» , فضای انباری , آبدارخانه ها و دولابچه هاو انباری ها , ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی آشنایی با نمای ساختمان و انواع آن و مراحل اجرا فایل پاورپوینت
دانلود بررسی پانل های پوماپاورپوینت
دانلود بررسی ساندویچ پانل پاورپوینت
دانلود بررسی طراحی پوسته ساختمان در انواع مختلف و اقلیم مختلف پاورپوینت
دانلود بررسی مصالح نوین در صنعت ساختمان پاورپوینت
پاورپوینت بررسی باز شو ها در معماری ، در و پنجره ها در معماری
دانلود بررسی درب و پنجره پاورپوینت
دانلود بررسی مواد و مصالح ساختمانی جدیدپاورپوینت
دانلود بررسی نمای کرتن پاورپوینت
دانلود بررسی کاشی و سرامیک پاورپوینت
دانلود بررسی پروفیل های در و پنجره پاورپوینت
دانلود بررسی ورق های کامپوزیت ,پاورپوینت
دانلود بررسی کناف پاورپوینت
دانلود بررسی ظرفیت حرارتی مصالح پاورپوینت
دانلود بررسی معرفی مواد و مصالح ساختمانی پاورپوینت
پاورپوینت بررسی نمای خشک ، مزایا و روشهای اجرا
دانلود بررسی پانل های استرامیت پاورپوینت
بررسی و اجرای بتن شیشه ای , بتن عبور دهنده نور , بتن شفاف پاورپوینت
دانلود بررسی شیشه های هوشمند فایل پاورپوینت
دانلود بررسی سقف دال (بررسی و مقایسه سقف های دال)فایل پاورپوینت


  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰



پاورپوینت بررسی آجرسبک

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 39 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  3


بخشی از مطلب
چکیده :
آجر یکی از پرمصرف ترین مصالح بنایی در ایران است . از آنجا که آجر معمولی وزن زیادی دارد باعث سنگین شدن ساختمان و در نتیجه آسیب پذیری آن در برابر نیروهای زلزله می شود . سعی بر این است که با کاهش چگالی آجر علاوه بر سبک کردن ، خصوصیات عایق حرارتی آن نیز بهبود یابد . یکی از موادی که به عنوان افزودنی تخلخل زا به مواد اولیه آجر اضافه می شود فوم پلی استایرن است. 
برای آنکه مقاومت فشاری و جذب آب آجر سبک در حد قابل قبول برای آجرنما باقی بماند ، مقدار افزودنی فوم پلی استایرن باید حدود 1 درصد باشد . با افزودن 5/1 درصد وزنی فوم پلی استایرن به خاک آجرپزی ، چگالی بدنه به 98/0 گرم بر سانتیمتر مکعب و مقاومت فشاری به 98 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و جذب آب به 25 درصد وزنی رسید . چنین‌آجری به عنوان آجر معمولی باربر قابل استفاده است. با افزودن 2 درصد وزنی فوم پلی استایرن به خاک ، چگالی بدنه به حدود 9/0 گرم بر سانتیمتر مکعب کاهش یافت ، در حالی که مقاومت فشاری به حدود 69 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع رسید . این نوع‌آجر را می توان به عنوان‌آجر معمولی غیرباربر استفاده نمود . هدایت حرارتی آجرهای سبک ساخته شده به 5/1 درصد وزنی فوم پلی استایرن ، 36/0 وات بر متر بر درجه سانتیگراد به دست آمد که در مقایسه با‌آجرهای معمولی به میزان یک سوم کاهش یافته است . 
 
 
تحقیقات انجام شده در سایر کشورها
     هوادار کردن با پلاستیک ها یکی از روش های سبک سازی آجر و بلوک های سفالی درکشورهای صنعتی است. روش سبک سازی با فوم پلی استایرن دارای حق امتیازی به نام پروتون است که درآن از فوم پلی استایرن برای ایجاد تخلخل درشت استفاده می شود]2[.
     برخی از کارخانه های تولید آجر از فوم پلی استایرن پیش ساخته استفاده می کنند ولی برای انبوه، دارا بودن سیستم تولید فوم، اساسی است.(شکل 1)
    تهیه و نگهداری فوم پلی استایرن مشمول برخی اندازه گیری های مطمئن است که دستورالعمل آن به وسیله مراجع مشاور، کمپانی های بیمه و اداره های آتش نشانی تهیه شده است. چنین ملاک هایی باید هنگام طراحی درنظر گرفته شود. ماده خام، چگالی انبوهی تقریباً kg/m3 700 دارد و در بشکه های 125 کیلو گرمی یا کارتن مقوایی یک تنی عرضه می شود. استایروپور 500  P یک نام تجارتی نمونه وار است. بشکه ها و کارتن ها را می توان به ترتیب تقریباً 6 ماه و 4 هفته نگهداری کرد، بدون آنکه از مواد افزودنی هواساز چیزی را از دست بدهند]2[.
     پلی استایرن منبسط شده در 100 تا 700 درجه سلسیوس تجزیه حرارتی می شود، بدون آنکه خاکستری بر جای گذارد. گازهای استایرن و بنزن که در فرآیند آزاد می شوند.
1-1    مواد خام و افزودنی
     در تحقیقی که هاک و جانگ انجام دادند، مواد خام و افزودنی های به کار رفته به شرح زیر است :
خاک آجرپزی B ، خاکی با مقدار کمی کربنات و مواد رسی شامل قسمتهای مساوی کانی های رس ایلیتی و کائولینیتی است. آجر پخته شده با این خاک دارای رنگ قرمز است.
خاک آجرپزی J ، خاک رس مارنی با مقدار زیاد کلسیت که در آن ماده رسی عمدتاً از نوع ایلیت است. آجر پخته شده با این خاک رنگ زرد دارد.
خاک آجرپزی L ، شبیه خاک رس مارنی J است با این تفاوت که دارای مقدارزیادی مونت موریلونیت در بخش رسی می باشد. رنگ پخت آن صورتی مایل به زرد است.
فوم پلی استایرن ، با قطر تقریبی 1 تا 2 میلیمتر
لجن کاغذ سازی ، مواد زایدی است که در فاضلاب تولید کاغذ وجود دارد و به صورت کیک های فیلتری که بخشی از آب آن گرفته شده در دسترس است. میزان آب ممکن است بین50 تا80 درصد وزنی باشد. معمولاً ماده جامد به طور عمده از الیاف کاغذ و باقی مانده ای که اصطلاحاً فیلر گفته می شود، مانند کائولن، آهک یا چاک تشکیل می گردد.
خاکستر بادی، مورد استفاده در آزمایش حاوی مقدار کمی کربنات کلسیم و تقریباً 9 درصد وزنی کربن سوختنی است. مشخصه شایان ذکر دیگر، مقدار نسبتاً زیاد (حدود 5 درصد وزنی) قلیایی های K2O و Na2O است  که به صورت گدازآور عمل می کنند.
چاک پودر شده ، با هدف به دست آوردن بافت متخلخل ریز بدنه سرامیکی استفاده شد که نرمی بسیار زیاد و به همان نسبت سطح واکنش بزرگ دارد.
ماسه کوارتزی، به عنوان ماده باز کننده استفاده شد که تا حدود 95 درصد آن را دانه هایی با قطرهای 2/0 تا 6/0 میلیمتر تشکیل می داد.
     اطلاعات ارائه شده در مورد ترکیب اجزای بدنه رسی برحسب درصدهای مواد خشک است. بلوک ها و آجرهای رسی سبک آزمایشگاهی با سوراخ های قائم در دو قالب ساخته شدند :
اندازه کوچک : ابعاد 70 × 40 × 80 میلیمتر، حجم سوراخ ها حدود 40 درصد، ضخامت جدار 6 میلیمتر.
اندازه بزرگ : ابعاد 90 ×90 ×180 میلیمتر، حجم سوراخ ها حدود 5/44 درصد، ضخامت جدار 5، 7 و 9 میلیمتر.
     شکل دهی با یک اکسترودر آزمایشگاهی مجهز به خلاء انجام شد. خشک کردن ابتدا به آرامی در دمای اتاق و سپس در محفظه خشک کن در دمای 5- یا +105 درجه سلسیوس انجام گرفت. از کوره های الکتریکی برای پخت استفاده شد. برنامه های پیش گرمکن برای هر پیمانه خاک رس مربوط تنظیم شد. به منظور ارزیابی رفتار شکل دهی و قابلیت اکسترود کردن در اکسترودر مارپیچی با استفاده از یک قالب اکسترودر، آجر سوراخدار با ضخامت جدار کم مورد آزمایش قرار گرفت. 
 
1-2    شکل دهی
     فوم پلی استایرن فقط باید قبل از اکسترودر به گل افزوده شود، زیرا چنانچه در مراحل آماده سازی قبلی اضافه شود، جدایش نامطلوب یا کاهش اندازه اتفاق خواهد افتاد. این بدان معنی است که عمل آوری اولیه برای توزیع یکنواخت دانه های پلی استایرن در گل در مقایسه با مواد تخلخل زای نسبتاً جامد که می توانند بدون مشکل سرتاسر فرآیند آماده سازی را طی کنند، چندان مناسب نیست. عامل دیگر این است که بدنه های رسی دارای مواد افزودنی پلی استایرن نیاز به اکسترود شدن در یک حالت نسبتاً خمیری دارند، زیرا در غیر این صورت اثر تخلخل زایی مورد نیاز به طور معکوس تحت تاثیر تراکم پذیری دانه های پلی استایرن قرار می گیرد. به عبارت دیگر، پایداری خشت به طور طبیعی در یک محدوده بسیار کوچک کاهش می یابد. 
     در مورد فوم پلی استایرن نظر بر این است که حجم زیاد ذرات فوم، حالت روانی بدنه رسی را طی شکل دهی در اکسترودر بهبود می بخشد. این الیاف مشابه لجن کاغذ سازی ساختار خشت را تثبیت نموده و بنابراین پایداری آن را افزایش می دهند.
 
1-3    خشک کردن
     مواد افزودنی فوم پلی استایرن جمع شدگی خشک شدن را تنها به مقدار ناچیزی کاهش می دهد، چون دانه های پلی استایرن بنابر تراکم پذیری زیاد، به مقدار کمی مانع از فرآیند جمع شدگی می شوند.همچنین یرای مقادیر مواد افزودنی از 5/0 تا 5/1 درصد وزنی، در مقدار آب مورد نیاز برای اختلاط هیچ تغییر محسوسی به وجود نمی آید.
     مواد ضایعاتی سوختنی که با 20 درصد وزنی مورد آزمایش قرار گرفت، جمع شدگی خشک کردن را بطور متوسط 2/1 درصد کاهش داد. با وجود این، مقدار آب مورد نیاز برای اختلاط به حدود 12 درصد وزنی افزایش یافت که به طور مشابه از نظر انرژی خشک کردن، عیب محسوب می شود.
     خاکستر بادی که در مقادیر تا 30 درصد وزنی مورد آزمایش قرار گرفت، جمع شدگی خشک شدن را به حداکثر 3/1 درصد کاهش و نیاز به آب اختلاط را به حدود 8 درصد وزنی افزایش داد .
 
1-4    خواص محصول
     قبلاً اشاره شد که مواد افزودنی آزمایش شده عمدتاً به منظور عمل به عنوان مواد تخلخل زا در بدنه سرامیکی، به هدف کاهش چگالی بدنه و درنتیجه ضریب هدایت حرارتی استفاده شد. بنابراین باید چگونگی بهینه سازی بدنه رسی مشخص می شد تا با کاهش چگالی بدنه، افت مقاومت نسبتاً کمی ایجاد شود. بدین ترتیب، آجرهای سبک مورد استفاده در بنایی، نه تنها عایق حرارتی بهتری می شوند بلکه همچنان وظیفه باربری را انجام می دهند]3[.
     اگر افزودنی های محتمل برای تخلخل زایی بدنه سرامیکی از این دیدگاه مورد بررسی قرار گیرد، آنگاه می توان دریافت که این مواد به 3 گروه تقسیم می شود :
گروه اول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شامل مواد سوختنی مانند فوم پلی استایرن
گروه دوم، محصولات فرعی صنعتی حاوی مواد سوختنی و مواد معدنی، برای مثال : لجن کاغذ سازی
گروه سوم ، مواد معدنی مانند سنگ آهک یا خاکسترها
     به طور کلی انتظار می رود که هنگام استفاده از مواد سوختنی، مقدار کاهش در مقاومت به طور اساسی تحت تاثیر شکل واندازه ذرات است و بنابراین تعیین و کنترل آن نسبتاً ساده می باشد. برخلاف آن، شرایط به دست آمده با افزودنی های معدنی یا مواد حاوی اجزای معدنی پیچیده تر است، چون وجود آنها ممکن است به طور قابل ملاحظه ای دوره واکنش سینتر شدن را طی پخت تغییر دهد و نوع متفاوتی از خمیره بدنه سرامیکی به وجود آید. از طرف دیگر، این مواد امکان تاثیر مثبت بر مقاومت ساختار بدنه سرامیکی را فراهم می سازد و بنابراین ممکن است به مقاومت بیشتری برای چگالی یکسان بدنه های سرامیکی دست یافت]3[.
 
1-    ساختار فوم پلی استایرن و روش های تولید آن
پلی استایرن یک پلیمر آلی است که از پلیمر کردن ملکول استایرن با سازوکارهای مختلف پلیمریزاسیون به دست می آید. این پلیمر علاوه بر شکل معمولی با چگالی زیاد، با انجام شدن فرآیندهای نسبتاً ساده روی آن، قابل تبدیل به مواد اسفنجی با چگالی های بسیار کم است. پلی استایرن اسفنجی کاربردهای بیشماری در صنایع مختلف، مانند بسته بندی، ظروف یکبار مصرف و مصالح ساختمانی پیدا کرده است.
 
2-1 استایرن و روش های سنتز آن
     استایرن به نام های وینیل بنزن، فنیل اتیلن و سینامن نیز شناخته شده و دارای فرمول شیمیایی C6H5CH:CH2 است. استایرن مایعی روغنی، معطر و بیرنگ است. نقطه جوش آن 2/145 درجه سانتیگراد و وزن مخصوص آن در 25 درجه سانتیگراد 9045/0 گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد]5[.این ماده در زمره پر مصرف ترین مواد شیمیایی است به نحوی که در 1996، تولید سالانه جهانی آن 18700 هزار تن بوده است. این ترکیب عمدتاُ از هیدروژن گیری از اتیل بنزن در 650- 550 سلسیوس به دست می آید]6 و 10[.
        در واقع استایرن نخستین بار از صمغ برخی درختان جداسازی و پس از آن مشاهده شد که این مولکول خودبخود به یک جامد صمغی شکل تبدیل می شود. در آن زمان، یعنی سال 1840 کسی توجیه مناسبی برای این مشاهدات نداشت خصوصاً آن که ترکیب درصدهای شیمیایی آن پس از جامد شدن تغییری نمی کرد. پس از کشف پدیده پلیمر شدن توسط هرمان اشتاودینگر درحدود یک قرن بعد، این ماده پلی استایرن نامیده شد]6[.
 
 
2-2 فوم پلی استایرن 
     پلی استایرن انبساطی در واقع قبل از تبدیل به شکل نهایی خود، دارای دو شکل است:
الف:ذرات و قطعات پلی استایرن یا ترکیبات پلی استایرنی حاوی چند درصد از یک عامل منبسط کننده مانند حلال های سبک آلی که به نحوی به آن افزوده شده است (EPS).
ب: دانه های پلی استایرن توسط بخار به فوم تبدیل می شوند، درحالیکه در مورد دوم لازم است پلیمر اکسترود یا تزریق شود. در اینجا روش های تهیه ذرات قابل تبدیل به فوم و روش ها و دستگاه های تبدیل این ذرات به فوم تشریح شده است.
 
2-3 ساختار فوم پلی استایرن
     ساختار فوم پلی استایرن شامل سه جزء پلیمر، عامل انبساط و مواد افزودنی به شرح زیر است :
پلیمر : پلی استایرن علی رغم سادگی ساختمان شیمیایی اش دارای شکل های متفاوت است وقابل کوپلیمر شدن بامنومرهای دیگر نیزهست. پلی استایرن به کار رفته در دانه های منبسط شونده معمولاً دارای وزن مولکولی بین 180 تا 270 هزار می باشد. پلی استایرن خالص به سه حالت می تواند باشد :
-    پلی استایرن آمورف یا آتاکتیک :این نوع پلیمرعمدتاً ازروش رادیکالی بدست می آید و درآن ترتیب قرارگیری فضایی حلقه های فنیل روی زنجیر نامنظم واتفاقی می باشد.
-    پلی استایرن ایزوتاکتیک: این نوع پلی استایرن از روش های پلیمریزاسیون فضاویژه به دست می آید و در آن موقعیت فضایی تمامی حلقه های فنیل یکسان است.
-    پلی استایرن سیندیوتاکتیک: این پلیمر نیز از روش های پلیمریزاسیون فضاویژه به دست می آید و آرایس و جایگیری حلقه های فنیل روی زنجیره پلیمر به صورت یک در میان می باشد. به دلایل متفاوت اقتصادی و فنی، این پلیمردر تولید فوم به کار برده نشده است.
-    پلی استایرن اشعه دیده :  شبکه ای کردن پلی استایرن انبساطی با تشعشع های یونیزه کننده، دمای مجاز بهره برداری فوم را به وقدار زیادی افزایش می دهد. برای مثال، فوم های پایدار تا 166 درجه سیلسیوس از این طریق ساخته شده اند ]6[.
-    آمیزه های پلی استایرن :  اگر پلی استایرن با درصد کمی از پلیمرهای دیگر مخلوط شود، فوم حاصل می تواند دارای خواص جالب توجهی باشد. برای مثال، اختلاط 5% پلی اتیلن با 95% پلی استایرن انبساطی و اکسترود کردن مخلوط و فرو نشاندن ذرات اکسترود شده و قالبگیری، تولید فومی می کند که مقاومت زیادی در برابر حلال ها و عبور بخار آب دارد. در واقع یک پوشش پلی اتیلنی روی فوم تشکیل می شود.
-    کوپلیمرهای استایرنی :  کوپلیمرهای استفاده شده به سه دسته تقسیم می شوند : معمولی ( شبکه ای نشده )، شبکه ای شده و پس واکنش شده.
دسته اول : جایگزین کردن 20 تا 30% از منومراستایرن با اکریلونیتریل مقاومت خیلی زیادی در برابر بنزین و روغن های روان کنند، به فوم به دست آمده می دهد.
دسته دوم : پلی استایرن اندکی شبکه ای شده توسط 01/0 تا 25/0% دی وینیل بنزن و منبسط شده با دی اکسید کربن یا گازهای دیگر، قابلیت انبساط فوم را بالا برده و آن را در برابر فروپاشی در دماهای زیاد مقاوم می سازد.
دسته سوم : دمای سرویس دهی پلی استایرن از طریق هیدروژنه کردن آن، قبل از تشکیل فوم به مقدار زیاد افزایش می یابد. آلکیله کردن پلی استایرن در حضور کاتالیزور مناسب آن را غیرقابل ذوب می سازد. از این طریق فوم به دست آمده در دماهای زیاد بسیار پایدار خواهد بود.
2-    جمع بندی تحقیقات انجام شده و ارزیابی اقتصادی
     چنانچه افزودنی های قابل سوختن به مواد اولیه آجرپزی اضافه شود، حجم فضاهای خالی را می توان به طریق کنترل شده ای افزایش داد. با افزایش حجم فضاهای خالی، وزن آجر کم می شود.کاهش وزن آجر باعث کم شدن وزن دیوار و سقف می گردد و درنتیجه از جرم ساختمان کاسته می شود. با کاهش جرم ساختمان مقاومت آن در برابر زلزله زیاد می گردد. با رشد سریع و فزاینده شهرها کم کردن جرم ساختمانها اهمیت بیشتری یافته است. زیرا باید ساختمانهای بلندتر بنا شود و لازم است که از وزن ساختمان ها بویژه در طبقات بالاتر کاسته شود. علاوه بر این، سبک سازی آجر خواص مشخصی ازجمله کاهش ضریب هدایت حرارتی و در نهایت صرفه جویی در مصرف انرژی پدید می آورد. مزیت دیگر آجرهای سبک کاهش وزن جابجایی و بنابراین هزینه های کمتر حمل و نقل است.
     یکی از موادی که می توان به عنوان افزودنی تخلخل زا در آجرپزی مصرف نمود، فوم پلی استایرن است. فوم پلی استایرن را باید درست در دهانه ورودی دستگاه اکسترودر به گل افزود، زیرا چنانچه در مراحل آماده سازی قبلی اضافه شود، جدایش نامطلوب یا کاهش اندازه دانه های فوم اتفاق خواهد افتاد. این بدان معنی است که عمل آوری اولیه برای توزیع یکنواخت دانه های پلی استایرن در گل در مقایسه با مواد تخلخل زای نسبتاً صلب که می توانند بدون مشکل سرتاسر فرآیند آماده سازی را طی کنند کمتر میسر است. از طرف دیگر، بدنه های رسی دارای مواد افزودنی پلی استایرن نیاز به اکسترود شدن در یک حالت نسبتا خمیری دارند، زیرا در غیر این صورت اثر تخلخل زایی مورد نیاز به طور معکوس تحت تاثیر تراکم پذیری دانه های پلی استایرن قرار می گیرد.
   
4- نتیجه گیری
     یکی از موادی که می توان به عنوان افزودنی تخلخل زا در آجرپزی مصرف نمود، فوم پلی استایرن است. این ماده برای تخلخل زایی درشت مورد استفاده قرار می گیرد. فوم پلی استایرن را باید درست در دهانه ورودی دستگاه اکسترودر به گل افزود، زیرا چنانچه در مراحل آماده سازی قبلی اضافه شود، جدایش نامطلوب یا کاهش اندازه دانه های فوم اتفاق خواهد افتاد. برای تولید انبوه آجر بهتر است از سیستم ایجاد فوم در کارخانه آجر استفاده شود. خاک رس های پرمایه دارای ماسه نسبتا کم برای مخلوط کردن با پلی استایرن مناسب ترین خاک است، زیرا پلی استایرن یک ماده غیر چسبنده بسیار موثر است. مشخص شده است که مواد به کار رفته برای ایجاد تخلخل عموماً دارای تاثیر مطلوبی در رفتار خشک شدن  بدنه های رسی است. فوم پلی استایرن، ساختار خشت را تثبیت نموده و بنابراین پایداری آن را افزایش می دهد. برای تولید آجر سبک با استفاده ازفوم پلی استایرن ازهمان خشک کن ها وکوره های ساخت آجرهای بنایی استاندارد استفاده میشود. زمان خشک شدن با افزودن پلی استایرن معمولاً کوتاه می گردد. فرآیند واقعی پخت تحت تاثیر مقدار کم محتویات قابل احتراق قرار نمی گیرد، بنابراین اقدامات کنترلی خاصی نباید انجام شود.
     با افزودن فوم پلی استایرن، کاهش مقاومت فشاری باید به حدی باشد که از حدود مجاز استاندارد کمتر نشود. اگر منظور تولید آجر نماست از نظر مقاومت نمی توان بیش از 5/1 درصد فوم پلی استایرن به خاک رس افزود، زیرا مقاومت از 100 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ( حداقل مجاز مقاومت فشاری برای آجرنما ) کمتر می شود. افزودن حتی 2 درصد پلیمر، مقاومت را در حدی نگاه داشته که همچنان قابل مصرف به عنوان آجر معمولی مورد استفاده در دیوار باربر است، زیرا حداقل مجاز مقاومت برای آجر معمولی مصرفی در دیوار باربر 60 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.
     سبک سازی آجر با 5/1 درصد فوم پلی استایرن، ضریب هدایت حرارتی را به یک سوم آجر معمولی رسانده است. بدین ترتیب که ضریب هدایت حرارتی را به یک سوم آجر معمولی رسانده است. بدین ترتیب که ضریب هدایت حرارتی آجر سبک با 5/1 درصد فوم پلی استایرن 36/0وات بر متر برکلوین به دست آمد، در حالی که هدایت حرارتی آجر معمولی حدود 1 وات بر متر بر کلوین می باشد.  و....  
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی آجرسبک,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی اثرات میانقاب‌ها
دانلود بررسی سقف های کامپوزیتی و فضایی،پاورپوینت
دانلود بررسی انواع سقفهای ساختمانی سنتی و مدرن پاورپوینت
دانلود بررسی مقررات خاص ساختمان های بلند و الزامات عمومی فایل پاورپوینت
پاورپوینت بررسی اجرای مقاوم سازی لرز‌ه‌ای اجزای غیرسازه‌ای‌
پاورپوینت بررسی تکنولوژی اجرای پانلهای سه بعدی
پاورپوینت بررسی اجرای سقف‌ هالوکور Hollow Core Slabs
پاورپوینت بررسی انواع سقف کاذب
پاورپوینت بررسی سازه‌های کابلی
پاورپوینت بررسی سازه‌‌های خرپایی
دانلود بررسی درز انقطاع و انبساط پاورپوینت
پاورپوینت بررسی انواع بتن، ملات، و دوغابهای منبسط شونده
پاورپوینت بررسی بتن آسفالتی گرم
پاورپوینت بررسی سقف تیرچه بلوک و مراحل اجرای تیرچه بلوک
پاورپوینت بررسی سد بتنی کوبیده قلطکی rcc
پاورپوینت بررسی ایستگاه تولید بتن ، گزارش تصویری از کارخانه بتن سازی
پاورپوینت بررسی معایب و محاسن ساختمان های بتنی و فلزی
پاورپوینت بررسی تحلیل رفتاراعضای بتن ارمه
دانلود بررسی کناف پاورپوینت
دانلود بررسی انواع اتصالات پاورپوینت
  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی اثرات میانقاب‌ها

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 39 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی اثرات میانقاب‌ها

فهرست مطالب
مقدمه
اثرات میانقاب‌ها
اثرات وجود میانقاب در قاب فولادی یا بتنی
میانقاب منقطع در ارتفاع ساختمان‌
ارزیابی میانقاب‌ها در جهت عمود بر صفحه ‌
استفاده از لایه پوشش بتن آرمه
‌استفاده از نبشی
‌استفاده از ستونک‌های نگهدارنده
اتصال دیوار به قاب با استفاده از تعدادی آرماتور
استفاده از کلاف قائم
حالت‌های شکست قاب‌ها با میانقاب مصالح بنایی
حالت اول‌
حالت خردشدگی گوشه‌ها
حالت دوم
حالت لغزش برشی
حالت سوم
حالت فشاری قطری
حالت چهارم
حالت ترم قطری
حالت پنجم
حالت گسیختگی قاب
منابع


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی اثرات میانقاب‌ها ,اثرات میانقاب‌ها ,اثرات وجود میانقاب ,قاب فولادی یا بتنی ,میانقاب منقطع ,ارتفاع ساختمان‌ ,ارزیابی میانقاب‌ها ,جهت عمود بر صفحه ‌ ,استفاده ,لایه پوشش بتن آرمه ,‌استفاده از نبشی ,‌استفاده از ستونک‌های , نگهدارنده ,اتصال دیوار به قاب ,استفاده از تعدادی آرماتور ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی آجرسبک
دانلود بررسی سقف های کامپوزیتی و فضایی،پاورپوینت
دانلود بررسی انواع سقفهای ساختمانی سنتی و مدرن پاورپوینت
دانلود بررسی مقررات خاص ساختمان های بلند و الزامات عمومی فایل پاورپوینت
پاورپوینت بررسی اجرای مقاوم سازی لرز‌ه‌ای اجزای غیرسازه‌ای‌
پاورپوینت بررسی اجرای سقف شاردک
پاورپوینت بررسی تکنولوژی اجرای پانلهای سه بعدی
پاورپوینت بررسی اجرای سقف‌ هالوکور Hollow Core Slabs
پاورپوینت بررسی انواع سقف کاذب
پاورپوینت بررسی سازه‌های کابلی
پاورپوینت بررسی سازه‌‌های خرپایی
دانلود بررسی درز انقطاع و انبساط پاورپوینت
پاورپوینت بررسی انواع بتن، ملات، و دوغابهای منبسط شونده
پاورپوینت بررسی بتن آسفالتی گرم
پاورپوینت بررسی سقف تیرچه بلوک و مراحل اجرای تیرچه بلوک
پاورپوینت بررسی سد بتنی کوبیده قلطکی rcc
پاورپوینت بررسی ایستگاه تولید بتن ، گزارش تصویری از کارخانه بتن سازی
پاورپوینت بررسی معایب و محاسن ساختمان های بتنی و فلزی
پاورپوینت بررسی تحلیل رفتاراعضای بتن ارمه
دانلود بررسی کناف پاورپوینت


  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰
پاورپوینت بررسی تولید کاشی سرامیک‌ از مواد اولیه تا انواع پخت

تاریخ ایجاد 04/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 39 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی تولید کاشی سرامیک‌ از مواد اولیه تا انواع پخت
 
فهرست مطالب
مقدمه
کاشی سرامیک 3
انواع کاشی سرامیک ها:
سیستم های تولید کاشی سرامیک
مراحل تولید کاشی سرامیک دیواری
فرمول بندی مواد اولیه
مخلوط کردن اولیه
چاپ نقش و نگار بر روی کاشی سرامیک
لعاب مات (کریستالی)‌
لعاب اپک
لعاب شفاف
انگوب
درجه­ بندی کاشی
    ترک‌های مویی لعاب
    نداشتن لعاب در بعضی قسمت ها
    فرورفتگی
    انواع سوراخ‌ها
    ذوب نشدن لعاب
    وجود خال
    لکه یا هرگونه ضایعات اضافی سطحی
    اشکالات زیر لعاب
    اشکالات چاپ نقش و نگار
    سایه‌دار بودن
    لب پریدگی و گوشه پریدگی
درصد مجاز جذب آب
کاشی سرامیک
کاشی سرامیک ­‌های دیواری
برای جلوگیری از شوک حرارتی
استحکام خمشی
روش اندازه‌گیری استحکام خمشی کاشی
ساخت بدنه­‌ی کاشی کف 
ضریب اصطکاک یا مقاومت در برابر لیز خوردن


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی تولید کاشی سرامیک‌ از مواد اولیه تا انواع پخت , ,فهرست مطالب ,مقدمه ,کاشی سرامیک 3 ,انواع کاشی سرامیک ها: ,سیستم های تولید کاشی سرامیک ,مراحل تولید کاشی سرامیک دیواری ,فرمول بندی مواد اولیه ,مخلوط کردن اولیه ,چاپ نقش و نگار بر روی کاشی سرامیک ,لعاب مات (کریستالی)‌ ,لعاب اپک ,لعاب شفا,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی اثرات میانقاب‌ها
پاورپوینت بررسی آجرسبک
پاورپوینت بررسی آب بند و انواع آن
دانلود بررسی سیستم سازه ای ساختمان های بلند ،پاورپوینت
دانلود تحلیل و آنالیز مناطق فرونشست زمین با استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری فایل پاورپوینت
دانلود بررسی سقف های کامپوزیتی و فضایی،پاورپوینت
دانلود بررسی انواع سقفهای ساختمانی سنتی و مدرن پاورپوینت
دانلود بررسی انواع سقفهای ساختمانی سنتی و مدرن
دانلود بررسی ایمنی کارگاه و کارگاه های ساختمانی پاورپوینت
دانلود بررسی تحقیق ایمنی کارگاه و کارگاه های ساختمانی
دانلود بررسی شناسایی ترک در ابنیه فایل پاورپوینت
دانلود بررسی سیستم قاب های بتنی پیوسته (قاب تونلی)،پاورپوینت
دانلود بررسی مقررات خاص ساختمان های بلند و الزامات عمومی فایل پاورپوینت
دانلود بررسی نشست پی و مقاوم سازی آن فایل پاورپوینت
دانلود بررسی مقاوم سازی پروژه مسکونی لوکس ولنجک فایل پاورپوینت
دانلود بررسی انواع ملات ها ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی اجرای مقاوم سازی لرز‌ه‌ای اجزای غیرسازه‌ای‌
پاورپوینت بررسی اجرای سقف شاردک
پاورپوینت بررسی تکنولوژی اجرای پانلهای سه بعدی
دانلود بررسی ماشین آلات مورد استفاده در پروژه های عمرانی ،پاورپوینت


  • safaii safaii
  • ۰
  • ۰
پاورپوینت تحلیل فضای شهری ،بررسی و تحلیل راسته ی خیابان ناصر خسرو

تاریخ ایجاد 01/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 41 اسلاید   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 11462 kb  تعدادمشاهده  2


پاورپوینت تحلیل فضای شهری ،بررسی و تحلیل راسته ی خیابان ناصر خسرو

فهرست مطالب
تاریخچه
همچنین اولین داروخانه ایران
عناصر شاخص
شمس العماره
مدرسه ی دارلفنون
پاساژ جوانمرد
هتل شهریار
وزارت امور اقتصادی و دارایی
شرکت مخابرات ایران
پلان تعداد طبقات
خط آسمان
نقشه کاربری اراضی مجاور
کیفیت ابنیه
وجود بناهای قدیمی
نوع استفاده مصالح در نما
استفاده ی صحیح از مصالح
نحوه ی دسترسی
مبلمان شهری
چیدمان مبلمان شهری
نسبت ارتفاع به عرض و محصوریت
تنگی و ترس از فضا
مزاحمت های خیابانی
مشاغل کاذب
کفسازی
پیشنهاد راهبردی
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,تحلیل فضای شهری ،بررسی و تحلیل ,راسته ی خیابان ناصر خسرو ,اولین داروخانه ایران ,عناصر شاخص ,شمس العماره ,مدرسه ی دارلفنون ,پاساژ جوانمرد ,هتل شهریار ,وزارت امور اقتصادی و دارایی ,شرکت مخابرات ایران ,پلان تعداد طبقات ,خط آسمان ,نقشه کاربری اراضی مجاور ,کیفیت ابنیه ,وجود بناهای قدیمی ,ن,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی آمایش سرزمین - Spatial Planning or Territorial Planning
دانلود بررسی رهیافت بازآفرینی شهری رادیکال برای ارتقای کیفیت زندگی شهری فایل پاورپوینت
پاورپوینت بررسی نظریات ساخت و شکل توسعه سکونتگاهها و طرح‌هاى مختلف توسعه شهرى
پاورپوینت بررسی جامعه شناسی برای معماری
دانلود بررسی شهرها و شهرک های جدیدپاورپوینت
دانلود بررسی نوزایی شهری پاورپوینت
دانلود بررسی تجزیه تحلیل فضای شهری میدان تجریش پاورپوینت
دانلود بررسی مقایسه شهر سازی اصفهان در دوره صفوی با شهر آمستردام
دانلود بررسی روش های مکان یابی عناصر شهری پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل خیابان خیام جنوبی آذربایجان غربی پاورپوینت
بررسی و تحلیل سایت بلوار هاشمیه پاور پوینت
آشفتگی بصری در نماهای شهری
دانلود بررسی تحلیل فضای شهری نمونه موردی ،محله سرشور مشهدپاورپوینت
دانلود بررسی سایت آنالیز بلوار دانشجو, تقاطع میدان دانشجو و بلوار فرهنگ, مشهدپاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل فضاهای شهری عوامل سازنده سیمای شهری از دیدگاه کوین لینچ پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل محدوده میدان استقلال تا چهارراه میلادپاورپوینت
پاورپوینت بررسی فضای شهری خیابان شهید اوینی
پاورپوینت بررسی و تحلیل فضاهای شهری میدان امام تهران ،میدان توپخانه تهران
پاورپوینت بررسی زندگینامه و عقاید مانوئل کاستلز
دانلود بررسی تحلیل محله عودلاجان (تهران)


  • safaii safaii